Prawo konsumenckie
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: | Prawo konsumenckie |
---|---|
Kod modułu: | K7_pr_konsum 10 |
Kod programu: | W5-SMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2029/2030 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiotem zajęć jest przedstawienie rozwiązań prawa unijnego i prawa polskiego w zakresie ochrony konsumenta. Studenci poznają instrumenty prywatnoprawnej ochrony konsumenta, zyskują wiedzę o instytucjach ochrony konsumenta i środkach jej realizacji.
Przedmiotem zajęć jest m.in.:
- identyfikacja praw przysługujących konsumentom
- odróżnienie konsumenta od innych podmiotów na rynku i wskazanie praktycznych konsekwencji posiadania przymiotu konsumenta
- sformułowanie i wykonanie prawa odstąpienia od umowy
- przeprowadzenie skutecznej procedury reklamacyjnej towaru
- ocena i prowadzenie procedury podważania niedozwolonych klauzul umownych
- ocena umów kredytowych pod kątem ochrony konsumenta
- przeprowadzenie skutecznej procedury reklamacyjnej co do umowy o podróż
- wyjaśnienie zasad ochrony konsumenta w obrocie międzynarodowym. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna prawa i obowiązki przysługujące konsumentowi. [pr_konsum_01] |
K_W10 [4/5] |
Potrafi odróżnić obrót konsumencki od innych sfer obrotu i zna konsekwencje takiego wyróżnienia. [pr_konsum_02] |
K_U08 [5/5] |
Jest gotów w sposób krytyczny ocenić obowiązki spoczywające na przedsiębiorcy wobec konsumenta, konsekwencje braku ich realizacji, a także zasięgnąć opinii ekspertów w zakresie praw konsumenta. [pr_konsum_03] |
K_K08 [5/5] |
Ma świadomość jakie są organy ochrony konsumenta, jak działają i jak się do nich zwrócić o realizację praw konsumenckich. [pr_konsum_04] |
K_W05 [3/5] |
Zna terminologię prawniczą dotyczącą prawa konsumenckiego. [pr_konsum_05] |
K_W03 [3/5] |
Potrafi odnaleźć informacje odnoszące się do określonego stanu faktycznego w ramach prawa konsumenckiego, w tym orzeczenia, a także dokonać ich krytycznej analizy w celu przygotowania własnego rozstrzygnięcia sprawy z tego zakresu. [pr_konsum_06] |
K_U05 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [K7_pr_konsum 1] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
pr_konsum_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |