Doktryny polityczne i prawne
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: | Doktryny polityczne i prawne |
---|---|
Kod modułu: | Dok_pol_i_pr_02 |
Kod programu: | W5-SMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia genezy, znaczenia oraz wpływu głównych kierunków myśli politycznej i prawnej zachodniego kręgu kulturowego, w szczególności najistotniejszych doktryn ustrojowych oraz prawnych i ich oddziaływania na teorię i praktykę współczesnego państwa i prawa. W ramach modułu omawiane są wszystkie podstawowe doktryny o charakterze politycznym, społecznym, gospodarczym i prawnym prezentujące wizje funkcjonowania państwa i prawa poczynając od starożytności, a na współczesności kończąc. Moduł pozwala na zapoznanie się tak z dorobkiem wybitnych myślicieli wszystkich czasów (przykładowo Platona, Arystotelesa, Machiavelego, czy Monteskiusza), jak i uzyskanie wyczerpujących informacji o najistotniejszych stanowiskach politycznych (n.p. konserwatyzm, liberalizm, socjalizm) oraz szkół prawniczych (n.p. szkoła prawa natury, szkoła historyczna w prawoznawstwie, pozytywizm prawniczy).
W ramach modułu student zapoznawany jest z podstawowymi informacjami z zakresu doktryn politycznych i prawnych, a zwłaszcza z zakresu:
- antycznych doktryn politycznych i prawnych
- doktryn czasów Średniowiecza i Renesansu
- przełomu oświeceniowego w historii myśli politycznej i prawnej
- narodzin nowożytnych kierunków w dziedzinie myśli politycznej
- współczesnej myśli politycznej, społecznej i ekonomicznej
- sporu o istotę prawa na przestrzeni dziejów
Studenci będą nie tylko uzyskiwali obraz myśli politycznej i prawnej danej epoki, ale będą mogli śledzić ewolucję poszczególnych koncepcji i ideologii na przestrzeni dziejów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie podstawowe pojęcia za zakresu doktryn politycznych i prawnych [dok_pol_i_pr_01] |
K_W02 [4/5] |
Identyfikuje i zna główne kierunki ideowe współczesnych doktryn politycznych i prawnych [dok_pol_i_pr_02] |
K_W03 [2/5] |
Zna i rozumie poglądy doktrynalne dotyczące państwa, społeczeństwa oraz prawa i ich wzajemnych relacji. [dok_pol_i_pr_03] |
K_W05 [4/5] |
Rozpoznaje zjawiska społeczne i polityczne wpływające na treść określonych poglądów politycznych oraz prawnych. [dok_pol_i_pr_04] |
K_U02 [4/5] |
Potrafi dostrzec i należycie zinterpretować genezę i znaczenie określonych instytucji z zakresu doktryn politycznych oraz prawnych. [dok_pol_i_pr_05] |
K_U08 [2/5] |
Potrafi wykorzystywać określone koncepcje prawne w procesie interpretacji przepisów prawnych. [dok_pol_i_pr_06] |
K_U09 [3/5] |
Ma świadomość w zakresie współczesnych kierunków doktrynalnych i filozoficzno-prawnych, będąc gotów do wypowiadania się na tematy społeczne i światopoglądowe. [dok_pol_i_pr_07] |
K_K01 [3/5] |
Jest gotów do analizy określonych procesów społecznych oraz instytucji politycznych i prawnych pod kątem ich ideowej genezy. [dok_pol_i_pr_08] |
K_K02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [Dok_pol_i_praw_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
dok_pol_i_pr_01 |
ćwiczenia [Dok_pol_i_praw_2] | 30 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Symulacja [e07] |
zaliczenie |
dok_pol_i_pr_02 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |