Kulturowa historia książki - książka rękopiśmienna Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2025

Nazwa modułu: Kulturowa historia książki - książka rękopiśmienna
Kod modułu: W1-BN-N1-KHKR02
Kod programu: W1-N1BN19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu student zdobędzie wiedzę z zakresu historii i kultury książki rękopiśmiennej od antyku do średniowiecza, z uwzględnieniem ewolucji pisma i książki, a także instytucji z nią związanych w różnych kręgach kulturowych. Pozna kształtowanie się książki rękopiśmiennej, szkoły kaligraficzne, iluminatorskie, rodzaje opraw oraz kształtowanie się książki ksylograficznej i budowę inkunabułów, wraz z charakterystyką ośrodków typograficznych epoki wczesnego drukarstwa. Będzie prawidłowo stosował terminologię z zakresu poruszanych zagadnień, a także będzie potrafił krytycznie oceniać literaturę przedmiotu. Realizacja modułu powinna wykształcić świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego związanego ze słowem pisanym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma orientację w ewolucji książki w różnych kręgach cywilizacyjnych [KHKR02_2]
K_W03 [5/5]
jest otwarty na nowe idee, gotowy do zmiany zdania w świetle nowej wiedzy, przy tym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionalnego, narodowego i światowego związanego ze słowem pisanym i drukowanym oraz zagadnieniami z nimi powiązanymi [KHKR02_5]
K_K04 [3/5]
ma wiedzę na temat kluczowej roli i rozwoju pisma, form książki, jej twórców, sposobów powstawania i odbiorców w procesach komunikowania ludzkości od starożytności do końca XV wieku [KHKR02​_1]
K_W02 [5/5]
posiada wiedzę, orientację i umiejętność krytycznej oceny i selekcji piśmiennictwa związanego z poruszanymi zagadnieniami [KHKR02​_3]
K_W03 [3/5] K_U08 [3/5]
zna terminologię związaną z ewolucją książki i związanymi z nią pokrewnymi zagadnieniami (np. historią pisma, produkcją materiałów piśmienniczych, książką rękopiśmienną i drukowaną, sztuką książki, historią bibliotek i księgozbiorów) [KHKR02​_4]
K_W04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [KHKR02_fs_1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  zaliczenie KHKR02_2 KHKR02_5 KHKR02​_1 KHKR02​_3 KHKR02​_4
laboratorium [KHKR02_fs_2] 10 Metody aktywizujące: flipped classroom [b09]  zaliczenie KHKR02_2 KHKR02_5 KHKR02​_1 KHKR02​_3 KHKR02​_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)