Reżyseria filmu fabularnego 1
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Reżyseria filmu fabularnego 1 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-FAB1 |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 6 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zajęcia z reżyserii filmu fabularnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami rzemiosła i sztuki reżyserskiej, zdobytą przez studentów w toku
całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświęcone są na nauczanie podstaw inscenizacji, pracy z
aktorem i filmowej dramaturgii. Poprzez szereg krótkich ćwiczeń studenci budują zręby reżyserskiego rzemiosła, uczą się samodzielnego myślenia i
odpowiedzialności za powstały film. Etap ten kończy się praktycznym sprawdzianem – krótką etiudą z cyklu „Nieme kino”. Semestr trzeci i czwarty
rozwijają nabyte umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem pracy nad adoptowanym tekstem literackim, będącym tworzywem prac praktycznych,
oraz filmową narracją. Semestr piąty i szósty, kończące kurs licencjacki, sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi zrealizować
autorski, krótkometrażowy film fabularny.
Celem kursu reżyserii filmu fabularnego 1 i 2 jest nauka podstaw reżyserii. Studenci uczą się języka filmu / plany, głębia ostrości, kompozycja kadru,
ruchy kamery /. Zdobywają elementarne umiejętności związane z pracą z aktorem, inscenizacją i współpracą z operatorem obrazu.
Studiują podstawy wiedzy o filmowej narracji oraz ekranowej czasoprzestrzeni. Nabywają także kompetencji, związanych z publiczną prezentacją
własnych dokonań twórczych – uczą się jak zachować swoje zdanie w zmasowanym ogniu krytyki, uczą się konstruktywnie rozmawiać o swoich i
cudzych dokonaniach.
Istotą zajęć jest nieustanna wymienność teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do
omawianego elementu warsztatu reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest zrealizowany samodzielnie przez każdego ze studentów krótki film
fabularny o wyrazistych, obowiązujących wszystkich założeniach formalnych / brak dialogów, określona długość /. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna podstawy scenariopisarstwa. Potrafi zaadaptować lub napisać oryginalny scenariusz krótkiej etiudy fabularnej. [FAB1_1] |
K_W04 [3/5] |
Student zna elementarną terminologię dotyczącą inscenizacji fabularnej, pracy aktora na planie filmu fabularnego, współpracy z
operatorem obrazu. [FAB1_2] |
K_U03 [5/5] |
Student zna i rozumie podstawowe formy narracji filmowej, pozwalające na rozeznanie w gatunkach filmu fabularnego. [FAB1_3] |
K_W02 [5/5] |
Student potrafi zrealizować własny, krótki scenariusz. Inscenizuje, współpracuje z operatorem, oraz całą ekipa na planie
filmowym. Potrafi pracować w zespole. Demonstruje odporność na stres związany z pracą na planie filmowym. [FAB1_4] |
K_W05 [4/5] |
Student zna podstawy montażu i udźwiękowienia filmu. Potrafi samodzielnie nadzorować postprodukcję etiudy fabularnej. [FAB1_5] |
K_W05 [3/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudzie fabularnej
elementów rzemiosła reżysera filmowego. [FAB1_6] |
K_U01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FAB1-1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
FAB1_1 |
ćwiczenia [FAB1-2] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
FAB1_1 |
warsztat [FAB1-3] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Projekcja [c02] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
FAB1_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |