Konstrukcje czasu i przestrzeni w filmie 2
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Konstrukcje czasu i przestrzeni w filmie 2 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-CPN2a |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | „W filmie, w przeciwieństwie do innych sztuk […] nie dominuje ani czasowość ani przestrzenność. Jest on czasoprzestrzenny, przy czym
czasoprzestrzenności tej nie należy rozkładać w procesie analizy. Zjawiska, do których można odnieść kategorię czasu i przestrzeni, nie występują obok
siebie czy w jakimś następstwie, lecz przenikają się tak dalece, że ich rozłączne traktowanie byłoby niesłuszne”. Powyższe słowa Alicji Helman,
patronują rozważaniom prowadzonym w module „Konstrukcjie czasu i przestrzeni w filmie”. Oczywiście na poziomie rudymentów, pozwalamy sobie na
chwilową rozłączność, omawiając kategorię czasu i przestrzeni osobno – jednak zawsze, odnosimy wnioski do całości, do filmowej czasoprzestrzeni.
Ośrodkiem kursu są rozważania teoretyczne, zderzane za każdym razem z wybranymi dziełami sztuki filmowej. W pierwszym semestrze omawiamy
przestrzeń ekranową i diegetyczną. Węzłami, wokół których skupia się uwaga prowadzących zajęcia i studentów są: wnętrze, rozumiane także, jako
wnętrze myślowe / Bachtinowska idea połączenia jednostki ze światem, jako widnokrąg i otoczenie /, przestrzeń industrialna, rozumiana, jako połączenie
wnętrza i zewnętrza, miasto, oraz natura. Semestr drugi przeznaczony jest na omówienie kategorii czasu filmowego. Rozważamy, idąc za teoretykiem
kina Jan Mukarovskym, trzy rodzaje czasu: ekranowy, zdarzeń fabularnych oraz postrzegającego podmiotu / widza /. Szczególnie ta trzecia kategoria,
będąca jak dotąd traktowana po macoszemu przez twórców, wydaje się interesująca i płodna formalnie dla przyszłych reżyserów.
Moduł pierwszy jak i drugi realizują wyznaczone cele w oparciu o twórczość autorów tworzących w drugiej połowie XX stulecia, uwzględniając jednak ich
wpływ na dorobek kina współczesnego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada elementarną filozoficzną i filmoznawczą wiedzę o czasoprzestrzeni. [CPN2a_1] |
K_W03 [4/5] |
Student potrafi zanalizować kategorię filmowej przestrzeni. Zna uwarunkowania reżyserskie, operatorskie i scenograficzne, mające wpływ na organizację przestrzeni w filmie. [CPN2a_2] |
K_U03 [4/5] |
Student potrafi zanalizować kategorię filmowego czasu. Zna uwarunkowania reżyserskie, operatorskie i montażowe, mające wpływ na organizację czasu w filmie. [CPN2a_3] |
K_U03 [4/5] |
Student posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji autorskiego idiomu użycia języka filmowego i potrafi je
zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów. [CPN2a_4] |
K_W02 [5/5] |
Student jest obeznany z twórczością mistrzów kina, których dzieło cechuje wielka wartość rozwojowa dla historii języka filmowego. [CPN2a_5] |
K_W02 [5/5] |
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać prawidłowe wnioski i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie. [CPN2a_6] |
K_U01 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [CPN2a1] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
CPN2a_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |