Dydaktyka języka niemieckiego w szkole podstawowej
Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S2FG19.2025

Nazwa modułu: | Dydaktyka języka niemieckiego w szkole podstawowej |
---|---|
Kod modułu: | W1-FGS2-DJNSP |
Kod programu: | W1-S2FG19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | niemiecki |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przekazanie wiedzy, zdobycie umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej na etapie szkoły podstawowej - moduł wyrównawczy, problematyki kształcenia uczniów klas szkoły podstawowej, ich podmiotowości w procesie kształcenia, rozwoju kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, z uwzględnieniem nadrzędności rozwoju sprawności słuchania i stopniowego rozwoju sprawności mówienia oraz roli czytania i pisania jako sprawności wspierających rozwój kompetencji językowej oraz oceny efektów pracy uczniów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
wykazuje gotowość do popularyzowania wiedzy o języku niemieckim wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym adekwatnie dla okresu szkoły podstawowej; [D1.K02] [K01] |
FG_K02 [4/5] |
wykazuje gotowość do kształtowania umiejętności współpracy uczniów w szkole podstawowej, w tym grupowego rozwiązywania problemów dotyczących nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego [D1.K05] [K02] |
FG_K03 [4/5] |
wykazuje gotowość do rozwijania u uczniów szkoły podstawowej ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia w obszarach objętych specyfiką języka niemieckiego; [D1.K07] [K03] |
FG_K03 [3/5] |
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi związanymi z nauczaniem języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D1.U01] [U01] |
FG_U01 [4/5] |
potrafi przeanalizować rozkład materiału do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D2.U02] [U02] |
FG_U01 [4/5] |
potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego dla uczniów szkoły podstawowej z innymi treściami nauczania; [D1.U03] [U03] |
FG_U01 [4/5] |
potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym w ramach nauczania języka niemieckiego na etapie szkoły podstawowej z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.U06] [U04] |
FG_U04 [3/5] |
potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów szkoły podstawowej i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne związane z językiem niemieckim; [D1.U07] [U05] |
FG_U01 [3/5] |
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów szkoły podstawowej w zakresie znajomości języka niemieckiego; [D1.U09] [U06] |
FG_U01 [3/5] |
potrafi rozpoznać typowe dla języka niemieckiego błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym adekwatnie do poziomu szkoły podstawowej ; [D1.U10] [U07] |
FG_U01 [3/5] |
zna i rozumie zna i rozumie miejsce danego przedmiotu – języka niemieckiego w ramowych planach nauczania na etapie szkoły podstawowej [D1.W1] [W01] |
FG_W01 [2/5] |
zna i rozumie podstawę programową nauczania języka niemieckiego, cele kształcenia i treści nauczania na etapie szkoły podstawowej, przedmiot – język niemiecki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie tego przedmiotu oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania języka niemieckiego [D1.W2] [W02] |
FG_W10 [2/5] |
zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania języka niemieckiego w szkole podstawowej – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; [D1.W3] [W03] |
FG_W10 [2/5] |
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii i informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych na zajęciach języka niemieckiego; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.W4] [W04] |
FG_W07 [2/5] |
zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie języka niemieckiego – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów szkoły podstawowej lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; [D1.W6] [W05] |
FG_W10 [3/5] |
zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny, adekwatnie dla nauczania języka niemieckiego uczniów na etapie szkoły podstawowej; [D1.W10] [W06] |
FG_W07 [2/5] |
zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny – szkołę podstawową i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczania języka niemieckiego; [D1.W11] [W07] |
FG_W10 [2/5] |
zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów szkoły podstawowej: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych w odniesieniu do języka niemieckiego; [D1.W13] [W08] |
FG_W10 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [W1-FGS2-DJNSP-C] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
K02 |
wykład [W1-FGS2-DJNSP-W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] |
egzamin |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |