Dydaktyka języka niemieckiego w szkole podstawowej Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S2FG19.2025

Nazwa modułu: Dydaktyka języka niemieckiego w szkole podstawowej
Kod modułu: W1-FGS2-DJNSP
Kod programu: W1-S2FG19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: niemiecki
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest przekazanie wiedzy, zdobycie umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej na etapie szkoły podstawowej - moduł wyrównawczy, problematyki kształcenia uczniów klas szkoły podstawowej, ich podmiotowości w procesie kształcenia, rozwoju kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, z uwzględnieniem nadrzędności rozwoju sprawności słuchania i stopniowego rozwoju sprawności mówienia oraz roli czytania i pisania jako sprawności wspierających rozwój kompetencji językowej oraz oceny efektów pracy uczniów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wykazuje gotowość do popularyzowania wiedzy o języku niemieckim wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym adekwatnie dla okresu szkoły podstawowej; [D1.K02] [K01]
FG_K02 [4/5] KN.2023_KS03 [2/5]
wykazuje gotowość do kształtowania umiejętności współpracy uczniów w szkole podstawowej, w tym grupowego rozwiązywania problemów dotyczących nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego [D1.K05] [K02]
FG_K03 [4/5] KN.2023_KS03 [3/5]
wykazuje gotowość do rozwijania u uczniów szkoły podstawowej ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia w obszarach objętych specyfiką języka niemieckiego; [D1.K07] [K03]
FG_K03 [3/5] KN.2023_KS02 [2/5]
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi związanymi z nauczaniem języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D1.U01] [U01]
FG_U01 [4/5] KN.2023_U03 [2/5]
potrafi przeanalizować rozkład materiału do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D2.U02] [U02]
FG_U01 [4/5] KN.2023_U04 [3/5]
potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego dla uczniów szkoły podstawowej z innymi treściami nauczania; [D1.U03] [U03]
FG_U01 [4/5] FG_U02 [3/5] KN.2023_U07 [2/5]
potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym w ramach nauczania języka niemieckiego na etapie szkoły podstawowej z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.U06] [U04]
FG_U04 [3/5] FG_U05 [3/5] KN.2023_U07 [4/5]
potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów szkoły podstawowej i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne związane z językiem niemieckim; [D1.U07] [U05]
FG_U01 [3/5] FG_U09 [3/5] KN.2023_U13 [2/5]
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów szkoły podstawowej w zakresie znajomości języka niemieckiego; [D1.U09] [U06]
FG_U01 [3/5] KN.2023_U11 [4/5]
potrafi rozpoznać typowe dla języka niemieckiego błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym adekwatnie do poziomu szkoły podstawowej ; [D1.U10] [U07]
FG_U01 [3/5] KN.2023_U10 [3/5]
zna i rozumie zna i rozumie miejsce danego przedmiotu – języka niemieckiego w ramowych planach nauczania na etapie szkoły podstawowej [D1.W1] [W01]
FG_W01 [2/5] FG_W10 [2/5] KN.2023_W14 [3/5]
zna i rozumie podstawę programową nauczania języka niemieckiego, cele kształcenia i treści nauczania na etapie szkoły podstawowej, przedmiot – język niemiecki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie tego przedmiotu oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania języka niemieckiego [D1.W2] [W02]
FG_W10 [2/5] KN.2023_W08 [4/5] KN.2023_W14 [3/5]
zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania języka niemieckiego w szkole podstawowej – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; [D1.W3] [W03]
FG_W10 [2/5] KN.2023_W08 [4/5]
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii i informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych na zajęciach języka niemieckiego; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [D1.W4] [W04]
FG_W07 [2/5] KN.2023_W03 [4/5]
zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie języka niemieckiego – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów szkoły podstawowej lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; [D1.W6] [W05]
FG_W10 [3/5] KN.2023_W14 [3/5]
zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny, adekwatnie dla nauczania języka niemieckiego uczniów na etapie szkoły podstawowej; [D1.W10] [W06]
FG_W07 [2/5] KN.2023_W14 [3/5]
zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny – szkołę podstawową i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczania języka niemieckiego; [D1.W11] [W07]
FG_W10 [2/5] KN.2023_W14 [3/5]
zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów szkoły podstawowej: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych w odniesieniu do języka niemieckiego; [D1.W13] [W08]
FG_W10 [2/5] KN.2023_W06 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W1-FGS2-DJNSP-C] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie K02 K03 U01 U02 U04 U06 U07 W01 W02 W05 W07
wykład [W1-FGS2-DJNSP-W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
egzamin K01 U03 U05 W03 W04 W06 W08
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)