Dźwięk w filmie i telewizji Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: Dźwięk w filmie i telewizji
Kod modułu: W8-RE-S1-DZW
Kod programu: W8-S1RE19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest: - uruchomienie procesów intelektualnych, percepcyjnych oraz twórczych, prowadzących do myślenia kategoriami znaczeń dźwięku w filmie i zawartych w formie audiowizualnej jako takiej, do pobudzania i wzmagania „myślenia dźwiękiem”, nie zaś wyłącznie kategoriami znaczeń wizualnych - pobudzenie oraz rozwijanie w pełni audiowizualnej wrażliwości i świadomości studenta w ocenie audiowizualnej dzieła filmowego jako spójnej całości - przekazanie wiedzy niezbędnej dla prawidłowej oceny zjawisk audiowizualnych filmowego dzieła sztuki, ze szczególnym podkreśleniem znaczenia, roli i funkcji elementów warstwy dźwiękowej - uruchomienie instrumentów percepcyjnych i mechanizmów intelektualnych niezbędnych dla analitycznego i syntetycznego sposobu rozumienia struktury utworu telewizyjnego oraz filmowego ze szczególnym uwypukleniem znaczenia poszczególnych elementów struktury warstwy dźwięku - przygotowanie do współpracy z reżyserem i operatorem dźwięku w zakresie umiejętności artykułowania zapotrzebowań utworu audiowizualnego w obszarze dźwięku - przekazanie wiedzy niezbędnej dla zrozumienia wszelkich – technologicznych oraz estetycznych - aspektów związanych z realizacją, funkcjami, rolą i znaczeniem dźwięku na każdym etapie realizacji dzieła filmowego
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę w zakresie obejmującym dźwięk w ujęciu akustyki: fala akustyczna, dynamika dźwięku, barwa dźwięku, widmo dźwięku. Pojęcia częstotliwości, widma i amplitudy. [DZW_01]
K_W08 [5/5] K_W09 [5/5]
Posiada wiedzę w zakresie obejmującym dźwięk w ujęciu foniatrii: dźwięki mowy. Emisja, artykulacja, dykcja. Specyfika brzmieniowa języków słowiańskich [DZW_02]
K_W08 [5/5] K_W09 [5/5]
Posiada wiedzę w zakresie obejmującego sposób działania, typy i rodzaje mikrofonów oraz technologii zapisu sygnału fonicznego na planie zdjęć [DZW_03]
K_W08 [5/5] K_W09 [5/5]
Posiada wiedzę na temat sposobów i technik realizacji nagrań dźwięku na planie zdjęć oraz czynników niezbędnych dla prawidłowej realizacji nagrań [DZW_04]
K_W08 [5/5] K_W09 [5/5]
Posiada wiedzę związaną z postprodukcją dźwięku; z procesem udźwiękowienia jako kompozycji warstwy dźwięku formy audiowizualnej w konwencji telewizyjnej i filmowej z uwzględnieniem roli słowa, efektów dźwiękowych oraz funkcji muzyki [DZW_05]
K_W08 [5/5] K_W09 [5/5]
Posiada wiedzę dotyczącą sposobów i technik realizacji nagrań dźwięku na planie zdjęć w funkcji dążenia do realizacji określonego, założonego celu estetycznego [DZW_06]
K_W08 [5/5] K_W09 [5/5]
Posiada wiedzę niezbędną dla odróżnienia procesu rejestracji od procesu twórczej realizacji dźwięku na planie zdjęć filmu [DZW_07]
K_W08 [5/5] K_W09 [5/5]
Posiada umiejętność dokonania samodzielnej oceny prawidłowości realizacji dźwięku na planie zdjęć poprzez analizę na poziomie technicznym oraz estetycznym [DZW_08]
K_U02 [4/5]
Potrafi dokonać analizy dzieła audiowizualnego ze szczególnym uwzględnieniem funkcji i roli elementów warstwy dźwiękowej tego dzieła [DZW_09]
K_U04 [4/5]
Potrafi dokonać analizy zapotrzebowań w dźwiękowe środki wyrazu realizowanych przez siebie zadań audiowizualnych [DZW_10]
K_U03 [4/5] K_U09 [4/5]
Potrafi samodzielnie, na poziomie podstawowym, dokonać realizacji dźwięku na planie zdjęć [DZW_11]
K_U02 [4/5] K_U03 [4/5]
Wykazuje kompetencje społeczne związane z nawiązywaniem kontaktów, budowaniem relacji międzyludzkich niezbędnych dla prawidłowego i efektywnego realizowania założeń realizacji utworu audiowizualnego, z uwzględnieniem znaczenia warstwy dźwięku [DZW_12]
K_K02 [4/5] K_K05 [4/5]
Wykazuje kompetencje społeczne związane z umiejętnością nawiązywania kontaktu i artykułowaniem potrzeb dzieła audiowizualnego wobec operatora dźwięku, reżysera dźwięku i innych specjalistów związanych bezpośrednio z realizacją dźwięku w filmie i TV, na etapie analizy audiowizualnej scenariusza, dokumentacji, realizacji zdjęć i postprodukcji [DZW_13]
K_K03 [4/5] K_K05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [DZW-1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie DZW_01 DZW_02 DZW_03 DZW_04 DZW_05 DZW_06 DZW_07 DZW_08 DZW_09 DZW_10 DZW_11 DZW_12 DZW_13
ćwiczenia [DZW-2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie DZW_01 DZW_02 DZW_03 DZW_04 DZW_05 DZW_06 DZW_07 DZW_08 DZW_09 DZW_10 DZW_11 DZW_12 DZW_13
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)