Dramaturgia i scenariopisarstwo 2
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Dramaturgia i scenariopisarstwo 2 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-DS2 |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zajęcia z dramaturgii i scenariusza filmu fabularnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami nabywania umiejętności samodzielnego
pisania scenariusza i dokonywania analizy dramaturgicznej filmów zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki,
ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświęcone są na nauczanie podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Poznaniu praw dramaturgii. Poznaniu
najważniejszych modeli scenariuszowych. Poznaniu różnic pomiędzy redagowaniem scenariusza do filmu fabularnego a dokumentalnego. Poprzez
szereg ćwiczeń studenci budują zręby scenariopisarskiego rzemiosła, uczą się dramaturgicznego myślenia. Etap ten kończy się napisaniem
dramaturgicznej sekwencji filmowej oraz zanalizowaniem wybranych przez prowadzącego filmów, pod kątem zastosowanych w nich modeli
scenariuszowych . Jak też napisaniu scenariusza do krótkiego filmu dokumentalnego. Semestr trzeci i czwarty, w ramach przedmiotu do wyboru,
obejmującego scenariusze fabularne i/lub scenariusze dokumentalne, rozwijają nabyte umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem pracy
scenariuszowej nad sceną na zadany temat . Scena ta następnie zostaje zrealizowana pod okiem opiekuna przedmiotu. Semestr piąty i szósty
obejmuje dalsze moduły scenariuszy fabularnych i/lub dokumentalnych, kończących kurs licencjacki, które sumują zdobytą wiedzę, pozwalając
studentom na końcu drogi samodzielnie napisać, krótkometrażowy film fabularny/dokumentalny. Film ten następnie jest realizowany pod opieką
wykładowcy.
Celem kursu dramaturgii i scenopisarstwa 1 i 2 jest nauka podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Studenci uczą się zastosowania pojęć jak paradygmat,
punkty zwrotne, midpoint, punkty wsparcia, climax czy dramaturgiczna koda.
Uczą się analizy filmów pod względem zawartej w nich dramaturgii, zastosowanych modeli scenariuszowych i chwytów narracyjnych.
Istotą zajęć jest nieustanna wymiennośc teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do
omawianego elementu warsztatu scenarzysty i reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest napisanie a następnie realizacja przez każdego ze
studentów krótkiego filmu fabularnego o wyrazistych, obowiązujących wszystkich zasadach formalnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student poznaje podstawy scenariopisarstwa. Potrafi potrafi napisać oryginalny scenariusz sceny, sekwencji filmowej. Potrafi posługiwać się tzw. drabinką (story break down) , napisać synopsis i treatment do filmu. Poznaje różnice pomiędzy zapisem scenariusza do filmu fabularnego a dokumentalnego. Potrafi napisać scenariusz do krótkiego filmu dokumentalnego. [DS2_1] |
K_W04 [3/5] |
Student zna elementarną terminologię dotyczącą pisania scenariusza. Zna zastosowanie podstawowych pojęć dramaturgicznych i modeli scenariuszowych ze szczególnym uwzględnieniem modeli: Syda Fielda „Paradygmat struktury”, Franka Daniella „Rozwój scenariusza w sekwencjach”, Christophera Voglera „Podróż autora”. [DS2_2] |
K_W04 [3/5] |
Student zna i rozumie podstawowe formy narracji filmowej pozwalające na rozeznanie w gatunkach filmu fabularnego oraz narracji filmu dokumentalnego. [DS2_3] |
K_W02 [3/5] |
Student potrafi napisać scenę i sekwencję filmową. Potrafi zredagować synopsis i treatment przyszłego filmu. Potrafi napisać scenariusz do krótkiego filmu dokumentalnego. [DS2_4] |
K_W05 [4/5] |
Student potrafi samodzielnie dokonać szczegółowej analizy dramaturgicznej filmu fabularnego i dokumentalnego. [DS2_5] |
K_W05 [3/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w napisanych przez siebie scenach i sekwencjach elementów rzemiosła scenarzysty i reżysera filmowego. [DS2_6] |
K_U01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [DS2-1] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
DS2_1 |
ćwiczenia [DS2-2] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
DS2_1 |
warsztat [DS2-3] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Projekcja [c02] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
DS2_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |