Współczesny spektakl teatralny Kierunek studiów: Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej
Kod programu: W8-S1OF19.2025

Nazwa modułu: Współczesny spektakl teatralny
Kod modułu: W8-OF-S1-TEAc
Kod programu: W8-S1OF19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Odbiorca kursu – Współczesny spektakl teatralny – student kierunku Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej , pogłębia swoją świadomość o zjawiskach we współczesnym teatrze, jest zapoznany z istnieniem teorii teatralnych , współcześnie kreowanych , ma wiedzę na temat czasopiśmiennictwa współcześnie pojawiającego się wokół teatru jak np. Dialog i Didaskalia. Jest przekonany o ogromnej różnorodności współczesnych zjawisk teatralnych i około teatralnych, rozumie że trudno je aktualnie skodyfikować , a nawet rozróżnić i iż jedyną metodą w tej obfitości pozostaje często własna intuicja. Student , pomimo tego potrafi zanalizować wybrane wydarzenia teatralne ze względu na kontekst kulturowy ale również na swój odbiór osobisty i gust. Student pogłębia swoją wiedzę na temat różnic dotyczących pracy w teatrze, teatrze telewizji i filmie.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest obeznany z podstawowymi zjawiskami w teatrze współczesnym, ze szczególnym uwzględnieniem lat 2011-2013 . [TEAc_1]
K_W12 [5/5]
Student jest zaznajamiany z postaciami najbardziej wyrazistych twórców teatru, reżyserów i dramaturgów na przestrzeni ostatnich lat, ze szczególnym uwzględnieniem teatru w Polsce. [TEAc_2]
K_W12 [5/5]
Student jest zapoznany i potrafi rozróżnić i krytycznie zanalizować formy z pogranicza działań teatralnych takie jak: happening, performance i flexus. [TEAc_3]
K_W12 [5/5] K_W13 [5/5] K_U14 [5/5]
Student potrafi zanalizować różne typy przedstawień teatralnych, również wielkie widowiska plenerowe oraz teatr telewizji. [TEAc_4]
K_U14 [5/5]
Student potrafi odnaleźć we współczesnym spektaklu teatralnym inspiracje dramaturgiczne z historii dramatu bądź odszukać i krytycznie omówić bieżące konteksty kulturowe i polityczne. [TEAc_5]
K_U14 [5/5]
Student pogłębia swoją wiedzę na temat różnic i podobieństw dotyczących pracy w teatrze , teatrze telewizji i filmie. [TEAc_6]
K_U17 [5/5]
Student nabiera umiejętności odczytywania poprzez spektakl teatralny głównych tendencji w materiale dramaturgicznym. [TEAc_7]
K_U14 [5/5]
Student bardziej świadomie uczestniczy we współczesnych wydarzeniach teatralnych, dokonuje bardziej świadomych wyborów w obrębie repertuaru teatralnego. [TEAc_8]
K_K02 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [TEAc-1] 15 Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Spektakl [c04] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
egzamin TEAc_1 TEAc_2 TEAc_3 TEAc_4
ćwiczenia [TEAc-2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie TEAc_1 TEAc_2 TEAc_3 TEAc_4 TEAc_5 TEAc_6 TEAc_7 TEAc_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)