Historia polskiego kina 1
Kierunek studiów: Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej
Kod programu: W8-S1OF19.2025

Nazwa modułu: | Historia polskiego kina 1 |
---|---|
Kod modułu: | W8-OF-S1-HPK1 |
Kod programu: | W8-S1OF19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem realizacji modułu/modułów jest zaznajomienie studenta z najważniejszymi zjawiskami z zakresu polskiej sztuki i kultury filmowej oraz przemysłu kinematograficznego w ich rozwoju historycznym i uwarunkowaniach społecznych, politycznych i kulturowych okresu powojnia
Ośrodkiem kursu historii polskiego kina jest otwarcie przestrzeni dla wszechstronnego obcowania z konkretnymi wybranymi dziełami sztuki filmowej autorstwa najwybitniejszych polskich artystów kina powojennego.
Student nabywa umiejętności czytania filmów mierzonej postępującą biegłością w posługiwaniu się kategoriami i regułami języka filmowego, wypracowanymi w kolejnych dekadach rozwoju powojennego kina w Polsce w nieustannej dialektyce konwencji i inwencji, pospolitej ideologii i autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej, przy jednoczesnym wskazaniu na znaczenie polskiego kanonu filmowego dla kina w Polsce po przemianie ustrojowej w 1989 roku.
Horyzontem kursu historii kina polskiego jest wzbudzenie u studentów głębokiego poczucia przynależności do tradycji polskiego kina, uruchomienie odpowiednich mechanizmów identyfikacji z tą tradycją i zainicjowanie procesu prowadzącego studenta do poczucia odpowiedzialności za jej przyszły kształt.
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student jest obeznany z reprezentatywnym wyborem możliwych stylów, wypracowanych poetyk, różnorodnych estetyk
i historycznych nurtów polskiej sztuki filmowej okresu powojnia
[HPK1_1] |
K_W13 [5/5] |
Student jest obeznany z twórczością wybitnych artystów polskiego kina, których dokonania należą do kanonu sztuki
filmowej w Polsce
[HPK1_2] |
K_W13 [5/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego analizowania i wartościowania obecnych w historii
kina polskiego stereotypów związanych z przemysłowym i komercyjnym charakterem produkcji filmowej oraz jej
zależnością od kontekstu ideologicznego w odróżnieniu od autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej właściwemu
dziełu sztuki filmowej
[HPK1_3] |
K_W13 [5/5] |
Student dostrzega rozmaite uwarunkowania oraz funkcje społeczne, polityczne i kulturowe kinematografii polskiej
w jej rozwoju po II wojnie światowej oraz potrafi zanalizować ich powiązania z zmianami politycznymi i społecznymi
w powojennej Polsce
[HPK1_4] |
K_W13 [5/5] |
Student posiada umiejętność opisu, analizy i interpretacji autorskiej inwencji w użyciu środków wyrazowych języka
filmowego i potrafi je zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów wybitnych twórców kina polskiego
[HPK1_5] |
K_U14 [3/5] |
Student rozumie istotne znaczenie tradycji polskiej sztuki filmowej dla współczesnego kina w Polsce oraz posiada
głębokie poczucie przynależności do tejże tradycji
[HPK1_6] |
K_W13 [5/5] |
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, odpowiednio wnioskować
i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee
na piśmie
[HPK1_7] |
K_U15 [5/5] |
Student wykazuje zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy i weryfikowania własnego stanowiska w oparciu
o umiejętność elastycznego i otwartego myślenia nt. różnych modeli rozumienia sztuki filmowej
[HPK1_8] |
K_U17 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [HPK1-1] | 15 |
Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Projekcja [c02] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Spektakl [c04] Prezentacja [c07] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
HPK1_1 |
ćwiczenia [HPK1-2] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
HPK1_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |