Historia teatru Kierunek studiów: Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej
Kod programu: W8-S1OF19.2025

Nazwa modułu: Historia teatru
Kod modułu: W8-OF-S1-TEAb
Kod programu: W8-S1OF19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Cel i style realizacji modułu określa jego odbiorca. W tym przypadku jest to student uczący się jednego z trzech podstawowych zawodów filmowych, organizator produkcji filmowej i telewizyjnej. Celem kursu jest „trening” studenta wyrażający się w dostarczeniu mu nieodzownych wiadomości z historii teatru, rozumianego w tym kontekście jako część historii kultury. Chodzi również też o to aby student stał się bardziej świadomy tego, iż jego przyszła praca będzie częścią kultury. W centrum zajęć leży takie kształtowanie świadomości związanej ze sztuką, która w oparciu o dane historyczne dopełnia obrazy jakie kreuje nasza wyobraźnia. W kursie zwraca się również uwagę na osiągnięcia w obszarze teatru polskiego, które w sposób naturalny budują poczucie tożsamości studenta. Elementem znaczącym jest również kształtowanie poczucia wartości studenta oraz budowanie rangi zawodu kierownika produkcji, szczególnie podczas pracy w grupie zdjęciowej z pionami twórczymi, jak reżyserski, operatorski, scenograficzny. Niniejszy moduł realizuje wyznaczone cele w oparciu o materiały historyczne od teatru antycznego do teatru XX w.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest obeznany z podstawowymi zjawiskami w historii teatru, tworzącymi tradycję teatralną. [TEAb_1]
K_W12 [5/5]
Student jest zaznajomiony twórczością najwybitniejszych wizjonerów i reżyserów ważnych dla rozwoju teatru. [TEAb_2]
K_W12 [5/5]
Student świadomie i krytycznie potrafi zanalizować różne typy przedstawień teatralnych, zarchiwizowanych jak również tych, dla których inspiracją były różne style z historii teatru. [TEAb_3]
K_W13 [5/5] K_U14 [5/5]
Student jest świadomy ciągłości zjawisk teatralnych i ich istnienia w kontekstach społecznych, historycznych i politycznych. [TEAb_4]
K_K02 [5/5]
Student posiada umiejętności analityczne i interpretacyjne dotyczące wybranych przedstawień teatralnych. [TEAb_5]
K_U14 [5/5]
Student rozumie istotę tradycji teatralnej i jej wpływ dla sztuk przedstawiających. [TEAb_6]
K_K02 [5/5]
Student potrafi przedstawić krytyczną ocenę obejrzanego spektaklu pod względem przesłania i kontekstu kulturowego, posiada umiejętność formułowania własnych opinii. [TEAb_7]
K_K02 [5/5]
Student bardziej świadomie uczestniczy we współczesnych wydarzeniach teatralnych, dokonuje świadomych wyborów w obrębie repertuaru teatralnego. [TEAb_8]
K_K02 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [TEAb-1] 15 Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Spektakl [c04] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
egzamin TEAb_1 TEAb_2 TEAb_3
ćwiczenia [TEAb-2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie TEAb_1 TEAb_2 TEAb_3 TEAb_4 TEAb_5 TEAb_6 TEAb_7 TEAb_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)