Pedagogika osób starszych i osób ze specjalnymi potrzebami
Kierunek studiów: Nauki o rodzinie
Kod programu: W7-S1NR19.2025

Nazwa modułu: | Pedagogika osób starszych i osób ze specjalnymi potrzebami |
---|---|
Kod modułu: | W7-NR1-25-04-POSiSP |
Kod programu: | W7-S1NR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów edukacją i wychowaniem osób starszych.
Ukazane zostaną zagadnienia dotyczące wsparcia seniorów w procesach nauki i samokształcenia, a także adaptacji do starości. Moduł uwzględnia specyfikę edukacji osób dorosłych, zdrowia publicznego, opieki nad osobami starszymi, a także pracy w domach pomocy społecznej oraz innych placówkach opiekuńczych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student rozumie konieczność samorozwoju oraz ma świadomość konieczności interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów osób starszych [K01] |
R1A_K08 [5/5] |
Student potrafi zaplanować pomoc pedagogiczną osobom w podeszłym wieku i udzielić jej w podstawowym zakresie. [U01] |
R1A_U07 [3/5] |
Student ma wiedzę z zakresu pedagogicznych uwarunkowań życia osób starszych. [W01] |
R1A_W19 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [ćw_Ger] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
W01 |
wykład [w_Ger] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Odczyt [a04] Wykład problemowy [b01] |
egzamin |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |