Podstawy i zastosowanie dendrochronologii Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: Podstawy i zastosowanie dendrochronologii
Kod modułu: W2-GFO-S2-005
Kod programu: W2-S2GF19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Treści zawarte w module umożliwiają studentowi zrozumienie roli, jaka odgrywają rekonstrukcji paleoklimatyczne i dendroklimatyczne w analizie zmian klimatu, w różnych skalach przestrzennych i czasowych. Poznaje źródła danych, podstawową terminologię, gatunki drzew najczęściej wykorzystywane w dendrochronologii, biologiczne podstawy dendrochronologii oraz narzędzia statystyczne i informatyczne. Student poznaje podstawy pracy w laboratorium dendrochronologicznym (techniki pobierania prób, ich preparację, pomiary szerokości rocznych pierścieni drewna). Nabywa umiejętności statystycznego opracowania danych dendrochronologicznych (opracowanie chronologii bezwzględnej, datowania pomostowego, standaryzacji) i analizowania stopnia zależności pomiędzy chronologiami przyrostowymi i elementami klimatu oraz zanieczyszczeniem powietrza, przy zastosowaniu narzędzi informatycznych oraz statystycznych. Poznaje podstawy anatomii drewna różnych gatunków i cech drewna wykorzystywanych w rekonstrukcji zdarzeń ekstremalnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu paleoklimatologii i dendroklimatologii oraz o miejscu tych działów klimatologii w systemie Nauk o Ziemi. Zna i rozumie na czym polegają zależności pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a życiem i działalnością człowieka. Rozumie w jaki sposób niekorzystne zmiany klimatyczne wpływały na zjawiska społeczno-ekonomiczne w przeszłości w różnych skalach przestrzennych [W2-GFO-S2-005 _1]
KGG2_W01 [1/5]
pozyskuje i weryfikuje dane meteorologiczne oraz klimatologiczne dane pośrednie. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie statystyki, niezbędną dla poszukiwania zależności pomiędzy przyrostem drzew a czynnikami biotycznymi i abiotycznymi. Potrafi wykorzystywać programy komputerowe (m.in. COFECHA, ARSTAN) do statystycznej analizy zebranych prób. Przy zastosowaniu metod statystycznych analizuje związki pomiędzy chronologią przyrostową a zmiennością warunków klimatycznych i na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski. Rozumie jak zastosować właściwe narzędzia informatyczne w analizie danych meteorologicznych i dendrochronologicznych [W2-GFO-S2-005 _2]
KGG2_W02 [3/5] KGG2_U01 [3/5] KGG2_U02 [3/5]
potrafi zastosować uzyskaną wiedzę dendrochronologiczną do analizy i interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych, umie wskazać czynniki warunkujące te procesy oraz przewidywać ich skutki. Potrafi prawidłowo interpretować sygnały zmian środowiska przyrodniczego na podstawie analizy słojów drzew [W2-GFO-S2-005 _3]
KGG2_U02 [3/5] KGG2_U04 [3/5]
student potrafi pracować w grupie, jest odpowiedzialny za poprawność i jakość informacji naukowej. Rozumie potrzebę zapoznania się z aktualnym stanem badań w zakresie paleoklimatologicznych rekonstrukcji zmian klimatu [W2-GFO-S2-005 _4]
KGG2_K01 [3/5] KGG2_K02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-GFO-S2-005 _fs_1] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
zaliczenie W2-GFO-S2-005 _1 W2-GFO-S2-005 _2
laboratorium [W2-GFO S2-008 _fs_2] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład monograficzny [a02] 
Wykład problemowy [b01] 
zaliczenie W2-GFO-S2-005 _3 W2-GFO-S2-005 _4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)