Prawo w data science i sztucznej inteligencji
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Prawo w data science i sztucznej inteligencji |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_PDSAI |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dotyczące kluczowych aspektów prawnych i etycznych związanych z przetwarzaniem danych oraz stosowaniem technologii sztucznej inteligencji. Uczestnicy poznają obowiązujące regulacje prawne (w tym RODO, prawo autorskie, odpowiedzialność algorytmiczną), standardy etyczne i dobre praktyki. W ramach zajęć analizowane są rzeczywiste przypadki i dylematy, z którymi mierzą się specjaliści w obszarze data science i AI. Studenci uczą się identyfikować zagrożenia prawne i etyczne oraz opracowywać rekomendacje zgodne z obowiązującymi przepisami i zasadami etyki zawodowej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do rozpoznawania i odpowiedzialnego reagowania na wyzwania etyczne i prawne związane z przetwarzaniem danych i stosowaniem sztucznej inteligencji oraz do działania zgodnego z obowiązującymi regulacjami i zasadami etyki zawodowej. [K01] |
DSAI_1S_K03 [3/5] |
Potrafi rozpoznawać i analizować wybrane zagadnienia prawne oraz etyczne związane z projektowaniem, wdrażaniem i utrzymywaniem rozwiązań opartych na danych i sztucznej inteligencji, z uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, odpowiedzialności algorytmicznej i prawa autorskiego. [U01] |
DSAI_1S_U05 [3/5] |
Potrafi przygotować opracowanie analizujące prawne i etyczne uwarunkowania wybranego problemu związanego z przetwarzaniem danych lub stosowaniem sztucznej inteligencji, z odniesieniem do obowiązujących przepisów. [U02] |
DSAI_1S_U07 [3/5] |
Zna i rozumie regulacje prawne i standardy etyczne dotyczące projektowania, wdrażania i stosowania systemów sztucznej inteligencji oraz przetwarzania danych, w tym w szczególności w obszarach ochrony danych osobowych (RODO), odpowiedzialności za decyzje algorytmiczne, prawa autorskiego, licencjonowania danych i oprogramowania oraz zgodności z regulacjami dotyczącymi nowych technologii. [W01] |
DSAI_1S_W06 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [fs_01] | 30 |
Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |