Elementy statystyki
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Elementy statystyki |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_ESta |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu Elementy statystyki jest wyposażenie osób studiujących w specjalistyczną wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności z zakresu statystyki opisowej i analizy współzależności. W ramach zajęć uczestnicy poznają kluczowe pojęcia statystyki opisowej, metody, a także techniki opisu próby. Istotnym celem kursu jest również nauka identyfikowania i interpretowania współzależności między zmiennymi mierzalnymi i niemierzalnymi, z zastosowaniem narzędzi informatycznych wspomagających analizę danych statystycznych. Przewiduje się realizację następujących treści kształcenia.
1. Najważniejsze pojęcia statystyki opisowej.
2. Organizacja danych: gromadzenie danych, opracowanie i graficzna prezentacja danych, konstrukcja szeregów statystycznych.
3. Opis próby: klasyczne i pozycyjne miary położenia, zmienności, asymetrii i koncentracji.
4. Wyliczanie i graficzna prezentacja statystyk opisowych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
5. Analiza współzależności zmiennych mierzalnych: analiza korelacji i model regresji liniowej; modele nieliniowe.
6. Analiza współzależności cech niemierzalnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest świadomy znaczenia rzetelnej analizy danych statystycznych w procesie podejmowania decyzji i potrafi odpowiedzialnie interpretować wyniki analiz w kontekście społecznym i zawodowym. [K01] |
DSAI_1S_K03 [2/5] |
Potrafi przeprowadzić analizę statystyczną danych, w tym ich uporządkowanie, obliczenie zaawansowanych statystyk oraz przedstawienie wyników w formie tabelarycznej i graficznej z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. [U01] |
DSAI_1S_U07 [4/5] |
Potrafi zidentyfikować i zinterpretować współzależności pomiędzy zmiennymi mierzalnymi i niemierzalnymi, wykorzystując odpowiednie metody korelacyjne i regresyjne. [U02] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Zna specjalistyczne pojęcia i metody statystyki opisowej oraz rozumie ich zastosowanie w analizie danych ilościowych i jakościowych. [W01] |
DSAI_1S_W01 [2/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat technik opisu próby, w tym miar położenia, zmienności, asymetrii i koncentracji, oraz potrafi wyjaśnić zależności między zmiennymi na podstawie modeli statystycznych. [W02] |
DSAI_1S_W03 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [fs_01] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] |
zaliczenie |
W01 |
laboratorium [fs_02] | 30 |
Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |