Macierze w analizie danych
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Macierze w analizie danych |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_MADan |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zdobycie przez studiującego wiedzy i umiejętności w zakresie zastosowań macierzy w analizie danych. W szczególności na zajęciach zostaną poruszone treści dotyczące przekształceń liniowych ze szczególnym uwzględnieniem wartości i wektorów własnych i ich zastosowań m.in. w diagonalizacji macierzy. Studenci zostaną zapoznani z różnymi metodami faktoryzacji macierzy np. LU czy QR, które pozwolą poznać nowe metody rozwiązywania układów równań liniowych. W czasie zajęć zostaną również przedstawione wiadomości dotyczące form dwuliniowych i ich macierzy. Mianowicie studenci poznają techniki wyznaczania baz prostopadłych, czy zastosowania macierzy ortogonalnych i dodatniej określoności macierzy.
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma świadomość znaczenia metod macierzowych w analizie danych w kontekście data science i rozumie potrzebę ciągłego rozwijania kompetencji w tym zakresie [K01] |
DSAI_1S_K01 [2/5] |
Potrafi stosować wektory i wartości własne w diagonalizacji macierzy [U01] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Potrafi stosować faktoryzacje macierzy w rozwiązywaniu układów równań [U02] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Potrafi wyznaczać bazy prostopadłe przestrzeni [U03] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Zna podstawowe pojęcia związane z przekształceniami liniowymi w ujęciu macierzowym [W01] |
DSAI_1S_W01 [3/5] |
Zna metody faktoryzacji macierzy [W02] |
DSAI_1S_W01 [3/5] |
Zna pojęcie macierzy ortogonalnej oraz jej zastosowanie [W03] |
DSAI_1S_W01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
konwersatorium [fs_01] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Rekonstrukcja/odtworzenie [d04] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |