Macierze w analizie danych Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: Macierze w analizie danych
Kod modułu: W4_DSAI_S1_MADan
Kod programu: W4-S1DS25.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zdobycie przez studiującego wiedzy i umiejętności w zakresie zastosowań macierzy w analizie danych. W szczególności na zajęciach zostaną poruszone treści dotyczące przekształceń liniowych ze szczególnym uwzględnieniem wartości i wektorów własnych i ich zastosowań m.in. w diagonalizacji macierzy. Studenci zostaną zapoznani z różnymi metodami faktoryzacji macierzy np. LU czy QR, które pozwolą poznać nowe metody rozwiązywania układów równań liniowych. W czasie zajęć zostaną również przedstawione wiadomości dotyczące form dwuliniowych i ich macierzy. Mianowicie studenci poznają techniki wyznaczania baz prostopadłych, czy zastosowania macierzy ortogonalnych i dodatniej określoności macierzy.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma świadomość znaczenia metod macierzowych w analizie danych w kontekście data science i rozumie potrzebę ciągłego rozwijania kompetencji w tym zakresie [K01]
DSAI_1S_K01 [2/5]
Potrafi stosować wektory i wartości własne w diagonalizacji macierzy [U01]
DSAI_1S_U01 [3/5]
Potrafi stosować faktoryzacje macierzy w rozwiązywaniu układów równań [U02]
DSAI_1S_U01 [3/5]
Potrafi wyznaczać bazy prostopadłe przestrzeni [U03]
DSAI_1S_U01 [3/5]
Zna podstawowe pojęcia związane z przekształceniami liniowymi w ujęciu macierzowym [W01]
DSAI_1S_W01 [3/5]
Zna metody faktoryzacji macierzy [W02]
DSAI_1S_W01 [3/5]
Zna pojęcie macierzy ortogonalnej oraz jej zastosowanie [W03]
DSAI_1S_W01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [fs_01] 45 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Rekonstrukcja/odtworzenie [d04] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie K01 U01 U02 U03 W01 W02 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)