Duże modele językowe
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Duże modele językowe |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_DMJ |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot wprowadza w tematykę dużych modeli językowych (LLM) i ich zastosowań. Omawiane są podstawy architektury Transformer, mechanizm uwagi, proces treningu modeli językowych na dużych zbiorach danych oraz sposoby ich adaptacji do różnych zadań NLP. Studenci poznają także zagadnienia związane z etyką, wydajnością i ograniczeniami LLM, a także praktyczne aspekty ich wykorzystania w rzeczywistych aplikacjach, takich jak generowanie tekstu, tłumaczenie maszynowe czy analiza semantyczna. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma świadomość wpływu dużych modeli językowych na społeczeństwo i komunikację międzyludzką. [K01] |
DSAI_1S_K02 [3/5] |
Jest świadomy ograniczeń dużych modeli językowych i odpowiedzialności za ich wykorzystanie. [K02] |
DSAI_1S_K03 [3/5] |
Potrafi dostosować sposób komunikacji wyników do różnych odbiorców, zarówno technicznych, jak i nietechnicznych. [K03] |
DSAI_1S_U07 [3/5] |
Potrafi zastosować wybrane duże modele językowe do analizy i generowania tekstu. [U01] |
DSAI_1S_U04 [2/5] |
Umie wykorzystać biblioteki i narzędzia programistyczne. [U02] |
DSAI_1S_U02 [3/5] |
Umie rozwiązywać złożone problemy związane z implementacją i optymalizacją modeli NLP. [U03] |
DSAI_1S_U04 [3/5] |
Umie wykorzystać model językowy w aplikacjach użytkowych, takich jak systemy rekomendacyjne czy wyszukiwarki. [U04] |
DSAI_1S_U04 [2/5] |
Zna i rozumie pojęcia związane z przetwarzaniem języka naturalnego (NLP) oraz dużymi modelami językowymi. [W01] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat architektur dużych modeli językowych. [W02] |
DSAI_1S_W04 [2/5] |
Zna metody trenowania dużych modeli językowych oraz wymagania obliczeniowe i zasoby danych. [W03] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [fs01] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |