Uczenie nienadzorowane i uczenie ze wzmocnieniem
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Uczenie nienadzorowane i uczenie ze wzmocnieniem |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_UNUW |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z metodami uczenia nienadzorowanego stosowanymi w analizie danych a także metodami uczenia ze wzmocnieniem. Studenci nauczą się dobierać odpowiednie algorytmy do zadania, które model ma realizować biorąc pod uwagę także charakter danych wejściowych. W ramach omawianych technik uczenia nadzorowanego omówione będą m.in. algorytmy grupowania, mapy samoorganizujące się, reguły asocjacyjne, wykrywanie anomalii. W ramach uczenia ze wzmocnieniem omawiane będą m.in. technika Monte Carlo. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do rozwiązywania problemów zawodowych z zakresu uczenia maszynowego w sposób odpowiedzialny, uwzględniając aspekty etyczne i społeczne. [K01] |
DSAI_1S_K03 [3/5] |
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich ciągłego doskonalenia w kontekście dynamicznego rozwoju technologii. [K02] |
DSAI_1S_U10 [3/5] |
Potrafi współdziałać nad projektami wymagającymi wykorzystania metod uczenia maszynowego, także przyjmując wiodącą rolę. [K03] |
DSAI_1S_U09 [3/5] |
Potrafi samodzielnie dobierać i implementować algorytmy uczenia nienadzorowanego do konkretnych problemów analizy danych. [U01] |
DSAI_1S_U04 [3/5] |
Potrafi projektować i wdrażać rozwiązania z wykorzystaniem metod uczenia ze wzmocnieniem, analizując ich efektywność i poprawność. [U02] |
DSAI_1S_U04 [3/5] |
Posiada umiejętność krytycznej analizy literatury i wyników badań dotyczących uczenia nienadzorowanego i ze wzmocnieniem. [U03] |
DSAI_1S_U06 [3/5] |
Ma uporządkowaną, zaawansowaną wiedzę w zakresie podstawowych algorytmów uczenia nienadzorowanego oraz ich zastosowania w analizie danych. [W01] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Zna i rozumie teoretyczne podstawy oraz zastosowania metod uczenia ze wzmocnieniem, w tym modelowania procesów decyzyjnych. [W02] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Zna aktualne trendy i kierunki rozwoju w obszarze uczenia maszynowego, ze szczególnym uwzględnieniem uczenia bez nadzoru i ze wzmocnieniem. [W03] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [fs02] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |