Techniki programowania systemów inteligentnych Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: Techniki programowania systemów inteligentnych
Kod modułu: W4_DSAI_S1_TPSI
Kod programu: W4-S1DS25.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu zapoznanie studentów z technikami programowania stosowanymi w projektowaniu i implementacji systemów inteligentnych. Moduł koncentruje się na praktycznym wykorzystaniu narzędzi i bibliotek wspierających rozwój oprogramowania wykorzystującego algorytmy sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz podejmowania decyzji. Celem kształcenia w ramach modułu jest przekazanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do projektowania i implementacji systemów informatycznych wykorzystujących zaawansowane techniki Data Science i algorytmy uczenia maszynowego. Treści kształcenia modułu obejmują zarówno techniki korzystania instrukcji, programowanie obiektowe, jak i kwestie związane z zastosowaniem wybranych bibliotek do analizy danych i uczenia maszynowego. Kurs stanowi fundament pod dalsze kształcenie w zakresie zaawansowanych systemów inteligentnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma świadomość znaczenia rzetelności i dokładności w pracy programistycznej, odpowiedzialnego podejścia do realizowanych zadań programistycznych oraz konsekwencji błędów w kodzie zwracając uwagę na poprawność, bezpieczeństwo i etykę kodowania. [K01]
DSAI_1S_K03 [3/5]
Potrafi współpracować w grupie przy realizacji zadań programistycznych, dzieląc się wiedzą i umiejętnościami. [K02]
DSAI_1S_U09 [3/5] DSAI_1S_K03 [3/5]
Rozumie potrzebę stałego doskonalenia umiejętności programistycznych i aktualizacji wiedzy w dynamicznie rozwijającej się dziedzinie technologii informacyjnych. [K03]
DSAI_1S_K01 [3/5]
Potrafi napisać, uruchomić i przetestować program w wybranym języku programowania wykorzystując poznane konstrukcje językowe, algorytmy i struktury danych. [U01]
DSAI_1S_U02 [3/5]
Potrafi analizować problemy obliczeniowe i zaprojektować do nich algorytmiczne rozwiązania integrując różne biblioteki i narzędzia w celu implementacji systemów wspomagających podejmowanie decyzji na podstawie danych. [U02]
DSAI_1S_U02 [3/5]
Umie korzystać z dokumentacji technicznej i przykładów kodu w celu rozwijania własnych projektów programistycznych. [U03]
DSAI_1S_U06 [3/5]
Zna pojęcia, struktury danych oraz konstrukcje językowe wykorzystywane w nowoczesnych językach programowania, takie jak zmienne, typy danych, instrukcje sterujące, funkcje oraz klasy i obiekty. [W01]
DSAI_1S_W02 [3/5]
Ma wiedzę na temat organizacji kodu źródłowego, struktury programów, koncepcji modularności i zasad czytelnego kodowania. [W02]
DSAI_1S_W02 [3/5]
Ma wiedzę na temat zasad działania środowisk programistycznych oraz cyklu życia programu komputerowego. [W03]
DSAI_1S_W02 [3/5]
Zna etapy procesu programowania: analizę problemu, projektowanie rozwiązania, implementację, testowanie i debugowanie. [W04]
DSAI_1S_W02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [fs01] 45 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie K01 K02 K03 U01 U02 U03 W01 W02 W03 W04
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)