Duże zbiory danych
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Duże zbiory danych |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_DZD |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami analizy danych w środowisku dużych zbiorów danych oraz z technikami wykorzystywania języka SQL do wydobywania, przetwarzania i analizowania danych. W ramach kursu uczestnicy nauczą się, jak przechowywać, przetwarzać i analizować dane z wykorzystaniem zarówno klasycznych baz danych, jak i nowoczesnych narzędzi Big Data. W zakresie klasycznych baz danych studenci nabędą wiedzę i umiejętności związane z projektowaniem, tworzeniem i zarządzaniem relacyjnymi bazami danych. Omawiane będą także zagadnienia dotyczące, integralności danych oraz zarządzania transakcjami. Nacisk zostanie położony na praktyczne umiejętności dotyczące tworzenia struktur i manipulowania danymi w postaci znormalizowanej oraz zaawansowane zapytania SQL takie jak złączenia, podzapytania, agregacje. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student jest świadomy roli danych i ich analizy w podejmowaniu decyzji biznesowych. [K01] |
DSAI_1S_K03 [2/5] |
Student jest gotowy do odpowiedzialnego podejścia do bezpieczeństwa i ochrony danych podczas ich przetwarzania i analizy. [K02] |
DSAI_1S_W06 [2/5] |
Student wykazuje postawę otwartości na nowe technologie oraz jest gotowy do ciągłego aktualizowania wiedzy w dynamicznie zmieniającym się obszarze technologii SQL. [K03] |
DSAI_1S_U10 [3/5] |
Student potrafi projektować oraz tworzyć i modyfikować bazy danych za pomocą SQL [U01] |
DSAI_1S_U02 [2/5] |
Student potrafi wyszukiwać, filtrować i agregować dane za pomocą zapytań SQL oraz pisać złożone zapytania obejmujące podzapytania, agregacje i operacje warunkowe. [U02] |
DSAI_1S_U02 [2/5] |
Student umie wykorzystywać narzędzia i technologie bazodanowe w analizie dużych zbiorów danych [U03] |
DSAI_1S_U02 [3/5] |
Rozumie specyfikę i wyzwania pracy z dużymi zbiorami danych, zna zasady projektowania i tworzenia relacyjnych baz danych. [W01] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Student zna składnię oraz funkcjonalności języka SQL, w tym zaawansowane operacje na danych (selekcja, filtrowanie, grupowanie, agregacje, złączenia). [W02] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Student rozumie procesy integracji, transformacji i analizy danych w środowiskach Big Data oraz zna narzędzia wspomagające te procesy. [W03] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [fs01] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |