AI i strukturyzacja danych w kontroli jakości
Kierunek studiów: Kontrola jakości materiałów i wyrobów
Kod programu: W4-S2KJ25.2025
| Nazwa modułu: | AI i strukturyzacja danych w kontroli jakości |
|---|---|
| Kod modułu: | KJ2A_AISDKJ |
| Kod programu: | W4-S2KJ25.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Student zdobywa wiedzę z zakresu wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) oraz metod strukturyzacji danych w procesach związanych z kontrolą jakości. Moduł koncentruje się na zastosowaniu wybranych narzędzi i technik analizy danych, wspierających identyfikację niezgodności, predykcję błędów produkcyjnych, ocenę ryzyka oraz podejmowanie decyzji opartych na danych.
Podczas zajęć omawiane są podstawy uczenia maszynowego (machine learning) i jego zastosowania w analizie danych jakościowych. Szczególną uwagę poświęca się procesowi strukturyzacji danych – od zbierania informacji z różnych źródeł, przez czyszczenie, normalizację i integrację danych, aż po ich wizualizację i wykorzystanie w analizach. Studenci poznają narzędzia takie jak np. Excel Power Query, Python (biblioteki pandas, scikit-learn), Jupyter Notebook, a także podstawy pracy z bazami danych i dashboardami (np. Power BI, Tableau). |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Rozumie podstawowe pojęcia związane z AI, uczeniem maszynowym i eksploracją danych w kontekście kontroli jakości. [KJ2A_AISDKJ_1] |
KJ2A_W09 [3/5] |
Potrafi pozyskać, przekształcić i zintegrować dane pochodzące z różnych etapów procesu produkcyjnego oraz systemów monitorujących jakość. [KJ2A_AISDKJ_2] |
KJ2A_U01 [3/5] |
Posiada umiejętność wizualizacji danych i prezentacji wyników analiz w sposób wspomagający podejmowanie decyzji. [KJ2A_AISDKJ_3] |
KJ2A_U01 [3/5] |
Wykazuje świadomość ograniczeń i ryzyk związanych z automatyzacją decyzji w procesach jakościowych. [KJ2A_AISDKJ_4] |
KJ2A_K01 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [KJ2A_AISDKJ_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
KJ2A_AISDKJ_1 |
| laboratorium [KJ2A_AISDKJ_fs_2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
KJ2A_AISDKJ_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||