Komunikacja i praca w grupie
Kierunek studiów: Kontrola jakości materiałów i wyrobów
Kod programu: W4-S2KJ25.2025
| Nazwa modułu: | Komunikacja i praca w grupie |
|---|---|
| Kod modułu: | KJ2A_KPG |
| Kod programu: | W4-S2KJ25.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Student poznaje znaczenie komunikacji interpersonalnej w technicznym środowisku pracy, szczególnie w kontroli jakości i zarządzaniu produkcją. Omawiane są nowoczesne modele komunikacji oraz specyfika komunikacji w zespołach technicznych i międzydziałowych. Szczególną uwagę poświęca się kanałom komunikacyjnym i barierom typowym dla środowisk produkcyjnych i laboratoriów.
Moduł obejmuje również podstawy pracy w grupie – budowanie zespołu, rozdzielanie zadań, współpracę i rozwiązywanie konfliktów. Zajęcia łączą teorię z praktyką: studenci rozwijają umiejętności komunikacji werbalnej, niewerbalnej, negocjacji i pracy zespołowej poprzez symulacje sytuacji zawodowych oraz poznają zagadnienia komunikacji międzykulturowej i zdalnej. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Zna podstawowe modele i mechanizmy komunikacji interpersonalnej oraz rozumie ich znaczenie w środowisku technicznym i produkcyjnym. [KJ2A_KPG_1] |
KJ2A_K01 [3/5] |
Potrafi zidentyfikować i zanalizować bariery komunikacyjne oraz proponować skuteczne sposoby ich przezwyciężania w kontekście współpracy zespołowej i międzydziałowej. [KJ2A_KPG_2] |
KJ2A_U09 [3/5] |
Rozumie znaczenie komunikacji w procesach kontroli jakości, w tym w sytuacjach takich jak raportowanie niezgodności, reklamacje czy kontakt z klientem wewnętrznym i zewnętrznym. [KJ2A_KPG_3] |
KJ2A_W06 [3/5] |
Posiada umiejętność pracy w zespole, przyjmowania i pełnienia różnych ról grupowych, także w warunkach stresu i presji czasowej. [KJ2A_KPG_4] |
KJ2A_U09 [3/5] |
Zna techniki skutecznego komunikowania się w zespołach, zarówno w sytuacjach codziennych, jak i konfliktowych (negocjacje, asertywność, feedback). [KJ2A_KPG_5] |
KJ2A_U07 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [KJ2A_KPG_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
KJ2A_KPG_1 |
| laboratorium [KJ2A_KPG_fs_2] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
KJ2A_KPG_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||