Psychopatologia procesów poznawczych
Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-S1KO19.2025
| Nazwa modułu: | Psychopatologia procesów poznawczych |
|---|---|
| Kod modułu: | KO1_PPP |
| Kod programu: | W1-S1KO19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest wprowadzenie osób studiujących w specyfikę deficytów poznawczych występujących w przebiegu wybranych chorób i zaburzeń. Charakterystyczne dla różnych problemów klinicznych zaburzenia kognitywne analizowane będą w kontekście ich znaczenia dla funkcjonowania pacjentów w codziennym życiu, sposobów ich diagnozowania, a także wyboru dostępnych form terapii i udzielania wsparcia. Tematyka zajęć obejmuje przegląd zaburzeń poznawczych z obszaru pamięci, uwagi, spostrzegania, myślenia, a także deficytów w zakresie komunikowania się społecznego i funkcji wykonawczych. Dysfunkcje kognitywne przedstawione zostaną na przykładach wybranych chorób i zaburzeń (np. uzależnień substancjalnych i behawioralnych, zaburzeń ze spektrum autyzmu, ADHD, chorób związanych z biologicznym starzeniem się mózgu oraz innych), ich obrazu klinicznego, etiologii, problemów diagnostycznych i terapii. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Posiada zaawansowaną wiedzę na temat miejsca psychopatologi procesów poznawczych w systemie nauk. [KO1_PPP_1] |
KO1_W01 [3/5] |
Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu psychopatologii procesów poznawczych, w tym wiedzę na temat istoty i rodzajów deficytów poznawczych występujących w przebiegu wybranych zaburzeń i chorób, terminologii stosowanej do opisu zaburzeń funkcji poznawczych, a także metod oraz narzędzi psychologicznych służących identyfikacji tych zaburzeń oraz rozumie związek psychopatologii procesów poznawczych z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_PPP_2] |
KO1_W05 [5/5] |
Posiada zaawansowaną wiedzę na temat aktualnych ustaleń badawczych odnoszących się do etiopatogenezy oraz leczenia zaburzeń i chorób przebiegających z deficytami poznawczymi. [KO1_PPP_3] |
KO1_W07 [4/5] |
Potrafi wyszukiwać, analizować i adekwatnie wykorzystywać informacje odnoszące się do obrazu klinicznego i etiologii wybranych zaburzeń psychicznych, a także wskazywać szczególną rolę deficytów poznawczych w przebiegu i leczeniu tych zaburzeń. [KO1_PPP_4] |
KO1_U01 [4/5] |
Potrafi wykorzystać wiedzę i adekwatną terminologię z zakresu psychologii i psychopatologii do opisu i analizy funkcjonowania pacjenta z deficytami kognitywnymi, a także wskazać adekwatne do analizowanego problemu metody badania funkcji poznawczych i dostępne formy pomocy psychologicznej. [KO1_PPP_5] |
KO1_U02 [5/5] |
Wykazuje się postawą otwartości wobec osób borykających się z dysfunkcjami poznawczymi oraz gotowością do zmiany swoich opinii i poglądów w świetle argumentów i danych popartych aktualnie obowiązującą wiedzą psychologiczną. [KO1_PPP_6] |
KO1_K01 [5/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| konwersatorium [KO1_PPP_k] | 20 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] |
zaliczenie |
KO1_PPP_2 |
| wykład [KO1_PPP_w] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] |
zaliczenie |
KO1_PPP_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||