Logika 2
Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-S1KO19.2025
| Nazwa modułu: | Logika 2 |
|---|---|
| Kod modułu: | KO1_L2 |
| Kod programu: | W1-S1KO19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z logiką rozumianą szeroko, jako nauką badającą język w kontekście myślenia i komunikacji. Szczególny nacisk położony zostanie na wskazanie różnorodnych zjawisk językowych, które mogą utrudnić lub zakłócić myślenie bądź komunikację. Tematyka zajęć obejmuje szereg zagadnień poruszanych w ramach semiotyki logicznej, ze szczególnym uwzględnieniem pragmatyki oraz logiki nieformalnej. Omawiane będą takie zjawiska jak np. wieloznaczność wypowiedzi, sugerowanie przez komunikaty treści niezawartych w nich literalnie, obecność w wypowiedziach ukrytych założeń. Wskazywane będą problemy, jakie zjawiska te mogą powodować i metody, pozwalające tych problemów unikać lub przynajmniej łagodzić ich skutki. Omówione zostaną także niektóre nieformalne błędy logiczne, czy też problemy pojawiające się podczas argumentowania. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Ma wiedzę na temat semiotyki logicznej, zna i rozumie w stopniu zaawansowanym jej problematykę, terminologię, wybrane teorie, metody i narzędzia istotne ze wzgłedu na badania dotyczące poznania oraz rozumie jej związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_L1_1] |
KO1_W03 [3/5] |
Zna i rozumie w stopniu zaawansowany problematykę, terminologię i wybrane teorie pragmatyki logicznej oraz ich związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_L1_2] |
KO1_W06 [4/5] |
Potrafi wykrywać w wypowiedziach treści nie zawarte w nich literalnie, ale w różny sposób przez nie sugerowane bądź zakładane. Potrafi budować poprawne definicje różnorodnych terminów, a także badać poprawność definicji. [KO1_L1_3] |
KO1_U02 [5/5] |
Poprawnie posługuje się terminologią logiczną. Potrafi nazwać i wytłumaczyć różnorodne zjawiska językowe takie jak np. presupozycja, implikatura, akt mowy. Potrafi rozpoznawać i nazywać nieformalne błędy logiczne. [KO1_L1_4] |
KO1_U07 [5/5] |
Potrafi krytycznie ocenić oraz zaplanować własne działania i rozwój w obszarze pragmatyki logicznej. [KO1_L1_5] |
KO1_U11 [4/5] |
Zauważa nieformalne błędy logiczne popełniane w wypowiedziach i rozumowaniach, wyrażając gotowość samodzielnego formułowania propozycji ich rozwiązania myśli w sposób przedsiębiorczy. [KO1_L1_6] |
KO1_K02 [5/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [KO1_L2_w] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] |
egzamin |
KO1_L1_1 |
| warsztat [KO1_L2_wr] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
KO1_L1_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| semestr letni 2025/2026 | Logika 2 [W1-KO-S1-L2-23] | polski |