Epistemologia
Kierunek studiów: Filozofia
Kod programu: W1-N1FI19.2025
| Nazwa modułu: | Epistemologia |
|---|---|
| Kod modułu: | F1_Ep |
| Kod programu: | W1-N1FI19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z klasyczną problematyką epistemologiczną i terminologią teorii poznania, pokazanie różnych koncepcji i stanowisk w sporach teoriopoznawczych, wykazanie specyficznego pod względem metodologicznym i przedmiotowym charakteru filozoficznej krytyki poznania oraz rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy w aspekcie argumentacji dotyczącej kwestii teoriopoznawczych w filozofii, w naukach oraz w poznaniu zdroworozsądkowym. Tematyka zajęć obejmuje m.in. prezentację zarówno możliwych sposobów uprawiania refleksji teoriopoznawczej na tle klasycznych paradygmatów filozofowania, jak i stanowisk w sporach teoriopoznawczych (jak empiryzm/racjonalizm, realizm teoriopoznawczy/idealizm, fundamentalizm epistemologiczny/antyfundamentalizm, spór o naturę prawdy i granice poznania). Zakres tematyki zajęć uwzględnia również charakterystykę typów poznania (np. a priori/a posteriori, analityczne/syntetyczne, bezpośrednie/pośrednie) i władz poznawczych oraz wskazanie znaczenia sposobów rozstrzygania problemów epistemologicznych dla badań naukowych. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Zna specyfikę subdyscypliny filozofii, jaką jest epistemologia i jej relacje do innych filozoficznych subdyscyplin oraz ma wiedzę na temat terminologii epistemologicznej, koncepcji poznania i metod poznania w kontekście ich wzajemnych relacji w ramach stosownych paradygmatów filozofowania. [F1_Ep_1] |
F1_W04 [5/5] |
Zna i rozumie stanowiska we współczesnych sporach epistemologicznych w aspekcie ich historycznych źródeł i dyskusji. [F1_Ep_2] |
F1_W07 [3/5] |
Zna i rozumie teoriopoznawcze techniki argumentacji, koncepcje poznania na podstawie samodzielnej lektury klasycznych dzieł filozoficznych. [F1_Ep_3] |
F1_W09 [3/5] |
Potrafi poprawnie stosować terminologię epistemologiczną, metody i techniki argumentacyjne charakterystyczne dla jakiegoś paradygmatu poznania w ramach analizy wybranego problemu. [F1_Ep_4] |
F1_U02 [4/5] |
Posiada umiejętność analizy tekstu filozoficznego w perspektywie dyskusji nad wybranymi sporami epistemologicznymi, przekazując swoją wiedzę w języku jasnym i intersubiektywnie komunikowalnym. [F1_Ep_5] |
F1_U03 [4/5] |
Posiada zdolność krytycznego myślenia, to znaczy myślenia samodzielnego i bezstronnego w ramach debaty nad wybranym problemem epistemologicznym i potrafi w sposób merytorycznie przejrzysty oraz przekonujący argumentować zarówno w dyskusjach ze specjalistami, jak i z osobami spoza środowiska akademickiego. [F1_Ep_6] |
F1_U07 [3/5] |
Przyjmuje postawę otwartą na różne sposoby rozstrzygania kwestii epistemologicznych, wyrażając gotowość do zmiany czy skorygowania swych poglądów w świetle nowych danych i silniejszych argumentów. [F1_Ep_7] |
FI1_K01 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [F1_Ep_c] | 20 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
F1_Ep_1 |
| wykład [F1_Ep_w] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] |
egzamin |
F1_Ep_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||