Elementy statystyki
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2025

Nazwa modułu: | Elementy statystyki |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-S1-25-ESt |
Kod programu: | W4-S1MT19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu Elementy statystyki jest przekazanie studentom wiedzy na temat teorii i metod analizy statystycznej, w tym twierdzeń i pojęć związanych z estymacją punktową i przedziałową, testowaniem hipotez oraz analizą zależności między zmiennymi. Moduł obejmuje również praktyczne zastosowanie narzędzi informatycznych, takich jak arkusz kalkulacyjny, do opracowywania danych i interpretacji wyników w różnych dziedzinach nauki.
Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Estymacja punktowa i przedziałowa, pojęcie testu statystycznego.
2. Organizacja badań statystycznych: gromadzenie danych, opracowanie i graficzna prezentacja danych, konstrukcja szeregów statystycznych.
3. Pojęcie próby i jej opis: miary położenia, miary zmienności, miary asymetrii, miary koncentracji.
4. Wyliczanie i graficzna prezentacja statystyk opisowych za pomocą narzędzi informatycznych, takich jak arkusz kalkulacyjny.
5. Przedziały ufności i parametryczne testy istotności dla wartości oczekiwanej oraz wariancji. Minimalna liczebność próby.
6. Analiza współzależności zmiennych mierzalnych: analiza korelacji i regresji liniowej oraz odpowiadające im przedziały ufności i testy statystyczne.
7. Analiza współzależności cech niemierzalnych: rangowy współczynnik korelacji.
8. Wykorzystanie narzędzi informatycznych, takich jak arkusz kalkulacyjny, do analizy danych statystycznych z różnych dziedzin nauki. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pojęcia, twierdzenia, techniki estymacji punktowej i przedziałowej, metody wnioskowania statystycznego obejmujące ogólne pojęcie testu statystycznego, a także zna i rozumie pojęcie próby i metody jej opisu oraz badania zależności w przypadku zmiennych mierzalnych, jak i niemierzalnych [ESta_1] |
K_W04 [1/5] |
zna przykłady ilustrujące wybrane pojęcia statystyczne, a także przykłady błędnych interpretacji wyników badań oraz nieuprawnionych wnioskowań statystycznych [ESta_2] |
K_W05 [2/5] |
potrafi zorganizować badanie statystyczne wraz z interpretacją wyników ujętych w postaci tabel i wykresów statystycznych oraz wykorzystać je do formułowania wniosków i podejmowania decyzji [ESta_3] |
K_U14 [2/5] |
potrafi dobrać i stosować właściwe narzędzia informatyczne, uwzględniając arkusz kalkulacyjny, do gromadzenia, opracowania i prezentacji danych, a także do wyliczania i graficznej prezentacji statystyk opisowych dotyczących zagadnień z różnych dziedzin nauki [ESta_4] |
K_U07 [2/5] |
potrafi operować pojęciami i twierdzeniami statystyki opisowej oraz wnioskowania statystycznego (przedziały ufności i testy istotności) z wykorzystaniem statystycznych charakterystyk populacji (wartość średnia, wariancja) i ich odpowiedników próbkowych [ESta_5] |
K_U11 [2/5] |
potrafi przedstawić poprawne rozumowania statystyczne i formułować wnioski z przeprowadzonych analiz oraz budować i analizować model regresji liniowej [ESta_6] |
K_U01 [1/5] |
potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody statystyczne, w tym przedziały ufności i testy statystyczne, w różnych dziedzinach nauki, wykorzystując wybrane oprogramowanie do analizy danych, takie jak arkusz kalkulacyjny, w celu rozwiązania problemów z różnych dziedzin nauki [ESta_7] |
K_U12 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [ESta_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
ESta_1 |
laboratorium [ESta_fs_2] | 30 |
Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
ESta_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |