Elementy statystyki Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2025

Nazwa modułu: Elementy statystyki
Kod modułu: W4-MT-S1-25-ESt
Kod programu: W4-S1MT19.2025
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu Elementy statystyki jest przekazanie studentom wiedzy na temat teorii i metod analizy statystycznej, w tym twierdzeń i pojęć związanych z estymacją punktową i przedziałową, testowaniem hipotez oraz analizą zależności między zmiennymi. Moduł obejmuje również praktyczne zastosowanie narzędzi informatycznych, takich jak arkusz kalkulacyjny, do opracowywania danych i interpretacji wyników w różnych dziedzinach nauki. Przewiduje się realizację następujących treści programowych: 1. Estymacja punktowa i przedziałowa, pojęcie testu statystycznego. 2. Organizacja badań statystycznych: gromadzenie danych, opracowanie i graficzna prezentacja danych, konstrukcja szeregów statystycznych. 3. Pojęcie próby i jej opis: miary położenia, miary zmienności, miary asymetrii, miary koncentracji. 4. Wyliczanie i graficzna prezentacja statystyk opisowych za pomocą narzędzi informatycznych, takich jak arkusz kalkulacyjny. 5. Przedziały ufności i parametryczne testy istotności dla wartości oczekiwanej oraz wariancji. Minimalna liczebność próby. 6. Analiza współzależności zmiennych mierzalnych: analiza korelacji i regresji liniowej oraz odpowiadające im przedziały ufności i testy statystyczne. 7. Analiza współzależności cech niemierzalnych: rangowy współczynnik korelacji. 8. Wykorzystanie narzędzi informatycznych, takich jak arkusz kalkulacyjny, do analizy danych statystycznych z różnych dziedzin nauki.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pojęcia, twierdzenia, techniki estymacji punktowej i przedziałowej, metody wnioskowania statystycznego obejmujące ogólne pojęcie testu statystycznego, a także zna i rozumie pojęcie próby i metody jej opisu oraz badania zależności w przypadku zmiennych mierzalnych, jak i niemierzalnych [ESta_1]
K_W04 [1/5]
zna przykłady ilustrujące wybrane pojęcia statystyczne, a także przykłady błędnych interpretacji wyników badań oraz nieuprawnionych wnioskowań statystycznych [ESta_2]
K_W05 [2/5]
potrafi zorganizować badanie statystyczne wraz z interpretacją wyników ujętych w postaci tabel i wykresów statystycznych oraz wykorzystać je do formułowania wniosków i podejmowania decyzji [ESta_3]
K_U14 [2/5]
potrafi dobrać i stosować właściwe narzędzia informatyczne, uwzględniając arkusz kalkulacyjny, do gromadzenia, opracowania i prezentacji danych, a także do wyliczania i graficznej prezentacji statystyk opisowych dotyczących zagadnień z różnych dziedzin nauki [ESta_4]
K_U07 [2/5]
potrafi operować pojęciami i twierdzeniami statystyki opisowej oraz wnioskowania statystycznego (przedziały ufności i testy istotności) z wykorzystaniem statystycznych charakterystyk populacji (wartość średnia, wariancja) i ich odpowiedników próbkowych [ESta_5]
K_U11 [2/5]
potrafi przedstawić poprawne rozumowania statystyczne i formułować wnioski z przeprowadzonych analiz oraz budować i analizować model regresji liniowej [ESta_6]
K_U01 [1/5]
potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody statystyczne, w tym przedziały ufności i testy statystyczne, w różnych dziedzinach nauki, wykorzystując wybrane oprogramowanie do analizy danych, takie jak arkusz kalkulacyjny, w celu rozwiązania problemów z różnych dziedzin nauki [ESta_7]
K_U12 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [ESta_fs_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin ESta_1 ESta_2 ESta_5
laboratorium [ESta_fs_2] 30 Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie ESta_3 ESta_4 ESta_5 ESta_6 ESta_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)