Wstęp do algebry i teorii liczb
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2025
| Nazwa modułu: | Wstęp do algebry i teorii liczb |
|---|---|
| Kod modułu: | W4-MT-S1-25-WATL |
| Kod programu: | W4-S1MT19.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu ,,Wstęp do algebry i teorii liczb" jest przygotowanie słuchacza do studiowania przedmiotów i zagadnień z zakresu szeroko pojętej algebry oraz teorii liczb. W szczególności moduł ten wprowadza główne pojęcia i zapoznaje studenta z klasycznymi strukturami algebraicznymi niezbędnymi do zrozumienia kursów algebry liniowej i algebry wyższej. W ramach kursu przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Arytmetyka pierścienia liczb całkowitych, dzielenie z resztą, NWD i NWW, liniowe równania diofantyczne.
2. Klasyczne struktury algebraiczne: grupa, pierścień i ciało, arytmetyka modularna, liczby zespolone, wielomiany jednej zmiennej.
3. Kongruencje.
4. Rachunek macierzowy i jego interpretacja w klasycznej geometrii analitycznej.
5. Rozwiązywanie układów równań liniowych. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna główne pojęcia z zakresu algebry i teorii liczb [WATL_1] |
K_W04 [2/5] |
potrafi posługiwać się pojęciami z zakresu algebry i teorii liczb w mowie i piśmie [WATL_2] |
K_U01 [2/5] |
zna schematy dowodów kluczowych twierdzeń poznanych na wykładzie [WATL_3] |
K_W02 [2/5] |
zna pojęcie ciała i przykłady ciał [WATL_4] |
K_W04 [2/5] |
potrafi wykonywać działania w ciałach skończonych i ciele liczb zespolonych, potrafi posługiwać się arytmetyką modularną [WATL_5] |
K_U04 [3/5] |
potrafi rozwiązywać układy równań liniowych wielu zmiennych, posługuje się rachunkiem macierzowym, potrafi obliczać rząd i wyznacznik macierzy oraz wartości i wektory własne [WATL_6] |
K_U04 [3/5] |
potrafi zastosować poznane narzędzia algebraiczne i teorio-liczbowe w sytuacjach problemowych [WATL_7] |
K_U04 [2/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [WATL_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
WATL_1 |
| konwersatorium [WATL_fs_2] | 30 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
WATL_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||