Moduł specjalistyczny Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2025

Nazwa modułu: Moduł specjalistyczny
Kod modułu: W4-MT-S1-25-MSpe
Kod programu: W4-S1MT19.2025
Semestr:
  • semestr letni 2027/2028
  • semestr zimowy 2027/2028
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem Modułu specjalistycznego jest przedstawienie wiedzy teoretycznej i specjalistycznej z zakresu matematyki poprzez zapoznanie studentów z zaawansowanymi pojęciami, twierdzeniami oraz ich dowodami. Moduł kładzie nacisk na zastosowanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów praktycznych oraz na wskazanie interdyscyplinarnych powiązań i perspektyw rozwoju danej teorii. Przewiduje się realizację następujących treści kształcenia. 1. Rola i miejsce problematyki modułu w historycznym rozwoju nauk ścisłych, w tym matematyki. 2. Wprowadzenie zaawansowanych pojęć i definicji związanych ze specjalistyczną teorią omawianą w czasie zajęć. 3. Sformułowanie i udowodnienie twierdzeń danego modułu specjalistycznego. 4. Pokazanie możliwości stosowania zdobytej wiedzy teoretycznej do rozwiązywania konkretnych problemów wywodzących się z zastosowań. 5. Wskazanie powiązań omawianych zagadnień z różnymi dziedzinami nauki. 6. Omówienie kierunków dalszego rozwoju problematyki modułu i ich znaczenia w rozwoju nauki i postępie cywilizacyjnym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie wybrane twierdzenia omawiane w ramach modułu oraz ich dowody, a także potrafi wskazać ich znaczenie teoretyczne i praktyczne [MSpe_01]
K_W03 [2/5]
zna i rozumie zaawansowane pojęcia i definicje z zakresu specjalistycznej teorii matematycznej oraz jej miejsce w rozwoju nauk ścisłych oraz ma uporządkowaną wiedzę na temat zastosowań omawianej teorii w różnych dziedzinach nauki oraz zna kierunki jej dalszego rozwoju [MSpe_02]
K_W01 [4/5]
potrafi formułować i dowodzić twierdzenia związane z omawianą teorią, wykorzystując przy tym właściwe metody i techniki matematyczne [MSpe_03]
K_U01 [3/5]
potrafi samodzielnie analizować zaawansowane problemy matematyczne, stosując poznane twierdzenia i definicje, a w razie potrzeby planować proces poszerzania wiedzy z wykorzystaniem odpowiednio dobranych źródeł i dążyć do jego realizacji [MSpe_04]
K_U16 [2/5]
potrafi zastosować zdobytą wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązywania praktycznych problemów matematycznych i naukowych, także w kontekście interdyscyplinarnym [MSpe_05]
K_U14 [4/5]
jest gotów aktywnie poszukiwać brakujących informacji w różnych źródłach oraz doceniać uczciwość intelektualną [MSpe_06]
K_K01 [3/5] K_K04 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [MSpe_fs_1] 30 Wykład problemowy [b01]  egzamin MSpe_01 MSpe_02 MSpe_03
laboratorium [MSpe_fs_2] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie MSpe_04 MSpe_05 MSpe_06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)