Dydaktyka chemii I - szkoła podstawowa Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2025

Nazwa modułu: Dydaktyka chemii I - szkoła podstawowa
Kod modułu: W4-MT-S1-25-DCh1
Kod programu: W4-S1MT19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - chemia) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na drugim etapie edukacyjnym. W ramach modułu Dydaktyka chemii I - szkoła podstawowa przewiduje się zapoznanie studentów z: - podstawowymi dokumentami regulującymi przebieg procesu kształcenia informatycznego uczniów szkoły podstawowej (podstawa programowa z chemii, program nauczania, rozkład materiału, ramowy plan nauczania), - metodyką realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie chemii w zakresie programów dla szkoły podstawowej, - metodami nauczania właściwymi dla chemii, - niekonwencjonalnymi metodami nauczania chemii, - rolą błędu w nauczaniu chemii i sposobami jego wykorzystania w procesie dydaktycznym, - organizacją pracy w klasie szkolnej i grupach, - sposobami organizowania przestrzeni klasy szkolnej, - współpracą nauczyciela z rodzicami.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student zna i rozumie miejsce chemii w ramowych planach nauczania na etapie szkoły podstawowej [DCh1_01]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5]
student zna i rozumie podstawę programową z chemii, cele kształcenia i treści nauczania. Zna strukturę wiedzy oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania chemii, a także realizację treści chemii w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia [DCh1_02]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5]
student zna i rozumie integrację wewnątrz - i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału. [DCh1_03]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W04 [2/5]
student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla chemii [DCh1_04]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W06 [4/5] KN.2023_W15 [3/5]
student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie chemii – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla chemii błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. [DCh1_05]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W14 [2/5] KN.2023_W15 [2/5]
student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do chemii, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. [DCh1_06]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W14 [2/5] KN.2023_W15 [4/5]
student zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów; zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DCh1_07]
KN.2023_W03 [4/5]
student zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla chemii: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [DCh1_08]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W04 [2/5] KN.2023_W05 [2/5] KN.2023_W06 [3/5] KN.2023_W15 [4/5]
student zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie chemii [DCh1_09]
KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W15 [4/5]
student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi [DCh1_10]
KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U07 [3/5]
student potrafi przeanalizować rozkład materiału [DCh1_11]
KN.2023_U02 [4/5]
student potrafi identyfikować powiązania treści chemii z innymi treściami nauczania. [DCh1_12]
KN.2023_U03 [2/5] KN.2023_U07 [3/5]
student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. [DCh1_13]
KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U15 [4/5]
student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy [DCh1_14]
KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U06 [4/5] KN.2023_U07 [4/5]
student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DCh1_15]
KN.2023_U05 [4/5]
student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [DCh1_16]
KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U12 [1/5]
student potrafi rozpoznać typowe dla chemii błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [DCh1_17]
KN.2023_U03 [3/5]
student jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [DCh1_18]
KN.2023_KS02 [2/5] KN.2023_KS04 [2/5]
student jest gotów popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [DCh1_19]
KN.2023_KS02 [3/5]
student jest gotów promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DCh1_20]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS06 [2/5]
student jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [DCh1_21]
KN.2023_KS03 [3/5] KN.2023_KS04 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [DCh1_fs_1] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie DCh1_01 DCh1_02 DCh1_03 DCh1_04 DCh1_05 DCh1_06 DCh1_07 DCh1_08 DCh1_09 DCh1_18 DCh1_19 DCh1_20 DCh1_21
warsztat [DCh1_fs_2] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
zaliczenie DCh1_10 DCh1_11 DCh1_12 DCh1_13 DCh1_14 DCh1_15 DCh1_16 DCh1_17 DCh1_18 DCh1_19 DCh1_20 DCh1_21
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)