Dydaktyka chemii I - szkoła podstawowa
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2025

Nazwa modułu: | Dydaktyka chemii I - szkoła podstawowa |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-S1-25-DCh1 |
Kod programu: | W4-S1MT19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - chemia) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na drugim etapie edukacyjnym.
W ramach modułu Dydaktyka chemii I - szkoła podstawowa przewiduje się zapoznanie studentów z:
- podstawowymi dokumentami regulującymi przebieg procesu kształcenia informatycznego uczniów szkoły podstawowej (podstawa programowa z chemii, program nauczania, rozkład materiału, ramowy plan nauczania),
- metodyką realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie chemii w zakresie programów dla szkoły podstawowej,
- metodami nauczania właściwymi dla chemii,
- niekonwencjonalnymi metodami nauczania chemii,
- rolą błędu w nauczaniu chemii i sposobami jego wykorzystania w procesie dydaktycznym,
- organizacją pracy w klasie szkolnej i grupach,
- sposobami organizowania przestrzeni klasy szkolnej,
- współpracą nauczyciela z rodzicami. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student zna i rozumie miejsce chemii w ramowych planach nauczania na etapie szkoły podstawowej [DCh1_01] |
KN.2023_W08 [3/5] |
student zna i rozumie podstawę programową z chemii, cele kształcenia i treści nauczania. Zna strukturę wiedzy oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania chemii, a także realizację treści chemii w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia [DCh1_02] |
KN.2023_W08 [3/5] |
student zna i rozumie integrację wewnątrz - i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału. [DCh1_03] |
KN.2023_W02 [2/5] |
student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla chemii [DCh1_04] |
KN.2023_W02 [4/5] |
student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie chemii – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla chemii błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. [DCh1_05] |
KN.2023_W02 [2/5] |
student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do chemii, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. [DCh1_06] |
KN.2023_W02 [4/5] |
student zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów; zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DCh1_07] |
KN.2023_W03 [4/5] |
student zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla chemii: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [DCh1_08] |
KN.2023_W02 [2/5] |
student zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie chemii [DCh1_09] |
KN.2023_W04 [3/5] |
student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi [DCh1_10] |
KN.2023_U02 [3/5] |
student potrafi przeanalizować rozkład materiału [DCh1_11] |
KN.2023_U02 [4/5] |
student potrafi identyfikować powiązania treści chemii z innymi treściami nauczania. [DCh1_12] |
KN.2023_U03 [2/5] |
student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. [DCh1_13] |
KN.2023_U03 [3/5] |
student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań
uczniów oraz popularyzacji wiedzy [DCh1_14] |
KN.2023_U03 [4/5] |
student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DCh1_15] |
KN.2023_U05 [4/5] |
student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [DCh1_16] |
KN.2023_U02 [4/5] |
student potrafi rozpoznać typowe dla chemii błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [DCh1_17] |
KN.2023_U03 [3/5] |
student jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [DCh1_18] |
KN.2023_KS02 [2/5] |
student jest gotów popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [DCh1_19] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
student jest gotów promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DCh1_20] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
student jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [DCh1_21] |
KN.2023_KS03 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [DCh1_fs_1] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
DCh1_01 |
warsztat [DCh1_fs_2] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] |
zaliczenie |
DCh1_10 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |