Fizyka jądra atomowego i cząstek elementarnych
Kierunek studiów: Fizyka medyczna
Kod programu: W4-S1FM19.2025
| Nazwa modułu: | Fizyka jądra atomowego i cząstek elementarnych |
|---|---|
| Kod modułu: | W4-FM-DZ-S1-5-23-40 |
| Kod programu: | W4-S1FM19.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Na wykładzie student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami:
eksperyment Rutherforda, podstawowe parametry charakteryzujące jądro atomowe, modele jądra atomowego, oddziaływania pomiędzy nukleonami (kwantowa chromodynamika, a mezonowa teoria sił jądrowych), własności i budowa hadronów, rodzaje kwarków, własności leptonów, bozony cechowania, prawa zachowania, izospin, model standardowy, rodzaje neutrin, oscylacje neutrin, ważniejsze eksperymenty związane z badaniem neutrin, akceleratory cząstek elementarnych, LHC, metody identyfikacji mas i energii cząstek, detektory cząstek.
Przedmiot obowiązkowy dla specjalności: Dozymetria kliniczna, wykład zakończony egzaminem w semestrze 5. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Rozumie cywilizacyjne znaczenie fizyki jądra atomowego i fizyki cząstek elementarnych jako interdyscyplinarnej nauki pełniącej istotną rolę we współczesnej nauce. [E1] |
W01 [4/5] |
Zna prawa i wzory wybranych działów fizyki jądra atomowego i fizyki cząstek elementarnych. [E2] |
W06 [4/5] |
Posiada wiedzę z poszczególnych działów fizyki jądra atomowego i fizyki cząstek elementarnych. [E3] |
U05 [4/5] |
Zna aspekty budowy i działania aparatury wykorzystywanej w fizyce jądra atomowego i cząstek elementarnych. [E4] |
W03 [3/5] |
Potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i piśmie przedstawić podstawowe teorie fizyki jądra atomowego i cząstek elementarnych. [E5] |
U01 [4/5] |
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi oszacować czas i środki. [E6] |
IU10 [4/5] |
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować pozyskane informacje i dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. [E7] |
U08 [3/5] |
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. [E8] |
K01 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [FZ1] | 30 |
Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
egzamin |
E1 |
| laboratorium [FZ2] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
E4 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||