Podstawy topografii i kartografii
Kierunek studiów: Geologia
Kod programu: W2-S1GE19.2025
| Nazwa modułu: | Podstawy topografii i kartografii |
|---|---|
| Kod modułu: | W2-GE-S1-402 |
| Kod programu: | W2-S1GE19.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu „Podstawy topografii i kartografii” jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami, problemami i trendami współczesnej kartografii i topografii. Moduł obejmuje wiedzę związaną z klasyfikacją map, odwzorowaniami kartograficznymi, kartograficznymi środkami wyrazu. Zapoznaje studentów z bazami danych referencyjnych oraz z bazami danych tematycznych. Przekazuje wiedzę o pozyskiwaniu i wykorzystaniu danych przestrzennych.
Po osiągnięciu efektów kształcenia modułu student ma umiejętności posługiwania się mapą (np. interpretacja rzeźby terenu). Rozumie pojęcie trzeciego wymiaru w kartografii. Zna możliwości podstawowych narzędzi do wizualizacji przestrzennej danych geologicznych i geograficznych - zna możliwości programów komputerowych typu QGIS i potrafi samodzielnie wygenerować np. profil morfologiczny i poziomice. Zna i potrafi wykorzystywać bazy danych (działania w kartografii cyfrowej, takie jak pozyskiwanie danych przestrzennych, numeryczny model terenu). |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna podstawowe pojęcia z zakresu topografii i kartografii i pogłębia wiedzę w tym zakresie [W2-GE-S1-402_1] |
1GE_W1 [1/5] |
rozumie znaczenie trzeciego wymiaru w kartografii (np. okolica 3D, miasto wirtualne) [W2-GE-S1-402_2] |
1GE_W5 [2/5] |
potrafi posługiwać się mapą (np. interpretować rzeźbę terenu). Potrafi posługiwać się współrzędnymi geograficznymi i topograficznymi. Na podstawie analizy ortofotomapy potrafi np. analizować zmiany środowiska, które miały miejsce na przestrzeni ostatnich 30 lat (np. rozwój kamieniołomu w Brudzowicach) [W2-GE-S1-402_3] |
1GE_W2 [1/5] |
zna współczesne źródła pozyskiwania danych do kartografii, także geologicznej (BDOO i BDOT10k, GeoLog, SOPO, Midas itd.) i potrafi je wykorzystać. Potrafi wykorzystać także portale internetowe (Geoportal, ORSIP, Polska e-mapa) do pozyskania danych topograficznych i kartograficznych (np. do generowania profili morfologicznych, NMT, mierzenia powierzchni itp.) [W2-GE-S1-402_4] |
1GE_U1 [3/5] |
potrafi wykorzystać oprogramowanie komputerowe (QGIS) np. do wygenerowania profilu morfologicznego, poziomic itp. Potrafi zdygitalizować fragment mapy. [W2-GE-S1-402_5] |
1GE_U1 [1/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| laboratorium [W2-GE-S1-402_L_1] | 24 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Pokaz/demonstracja [c06] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Rekonstrukcja/odtworzenie [d04] |
zaliczenie |
W2-GE-S1-402_3 |
| wykład [W2-GE-S1-402_W_1] | 12 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
W2-GE-S1-402_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||