Płeć kulturowa w perspektywie ekokrytycznej I
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2025
| Nazwa modułu: | Płeć kulturowa w perspektywie ekokrytycznej I |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-SH-S1-PK.1 |
| Kod programu: | W1-S1SH24.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł poświęcony jest zagadnieniom związanym z rozwojem i historią kształtowania się ruchów emancypacyjnych oraz towarzyszących im teorii feministycznych, gender oraz queer. Celem zajęć jest namysł nad związkami między kwestiami ekokrytycznymi i ekonomicznymi oraz sposobami konstruowania pojęcia różnicy płciowej oraz przymusowej heteronormy. Zastosowanie wybranych narzędzi teoretycznych umożliwi krytyczną analizę zjawisk społecznych związanych z reprodukcją przemocy ze względu na płeć w jej wielorakim splocie z innym komponentami, a także akcentować będzie kwestie związane ze sprawiedliwością klimatyczną. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna w stopniu zaawansowanym teorie i metodologie badań z zakresu studiów nad płcią kulturową. [01] |
W02 [4/5] |
ma wiedzę w zakresie rozumienia i interpretowania kulturowo-społecznych uwarunkowań nierówności płciowych. [02] |
W05 [4/5] |
ma wiedzę z zakresu głównych nurtów teoretycznych i filozoficznych dotyczących sposobów konstruowania tożsamości płciowej człowieka oraz wynikającej z tego zmiany. [03] |
W07 [4/5] |
potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu szerzenia świadomości społecznej na temat kulturowo-społeczno-ekonomicznych uwarunkowań nierówności oraz przemocy ze względu na płeć w perspektywie środowiskowej. [04] |
U03 [4/5] |
umie prowadzić dyskusje na temat nierówności płciowych, odnosząc się do argumentacji naukowej. [05] |
U06 [3/5] |
wykazuje gotowość do utrwalania w społecznej świadomości postaw równościowych. [06] |
K03 [5/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||