Studia nad zwierzętami I
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2025
| Nazwa modułu: | Studia nad zwierzętami I |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-SH-S1-SZ.1 |
| Kod programu: | W1-S1SH24.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów/ studentki z zagadnieniami dotyczącymi relacji ludzko-zwierzęcych w ujęciu filozoficzno-kulturowym oraz literacko-artystycznym. Przedmiotem uwagi są różne stanowiska filozoficzne wobec granicy ludzko-zwierzęcej, kulturowe uwarunkowania stosunku do zwierząt, krytyczna refleksja nad pojęciami antropocentryzmu i antropomorfizmu, problem reprezentacji zwierząt i zwierzęcej inności, ich podmiotowości oraz możliwości komunikacji. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna w zaawansowanym stopniu nurty oraz terminologię stosowaną w badaniach humanistycznych, odnoszące się do badań nad zwierzętami: ekokrytykę, zookrytykę, biopoetykę, zoosemiotykę, i powiązane z naukami biologicznymi [01] |
W02 [3/5] |
zna w zaawansowanym stopniu koncepcje filozoficzne odnoszące się do różnych sposobów konceptualizowania granicy między człowiekiem a zwierzęciem i ich teoretyczne uzasadnienia oraz potrafi rozróżnić etyczne, utylitarne i konsumpcyjne nastawienia w określaniu i uzasadnieniu charakteru relacji ludzko-zwierzęcej [02] |
W04 [4/5] |
rozumie i dostrzega problemy związane z reprezentacją (inności) zwierząt w literaturze, kulturze i sztuce oraz różnice między narracjami o zwierzętach a narracjami zwierzęcymi [03] |
W05 [3/5] |
potrafi uzasadnić podmiotowy status zwierząt z perspektywy kulturowo-filozoficznej (warunki orzekania o czyjejś racjonalności, cierpieniu, świadomości) [04] |
U02 [3/5] |
potrafi docenić wartość spotkania ze zwierzętami jako spotkaniem międzygatunkowym z konkretnym zwierzęciem [05] |
U05 [4/5] |
dba o etyczne zachowania wobec zwierząt [06] |
K05 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||