Wybrane koncepcje sprawiedliwości ekologicznej
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2025
| Nazwa modułu: | Wybrane koncepcje sprawiedliwości ekologicznej |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-SH-S1-WKSE |
| Kod programu: | W1-S1SH24.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł polega na krytycznym omówieniu wybranych stanowisk teoretycznych (jak ekodekonstrukcja, ekomarksizm/ekosocjalizm, ekocentryzm, etyka ziemi, zielony anarchizm, głęboka ekologia) z perspektywy sprawiedliwości ekologicznej. Bazując na wybranych teoriach z dziedziny etyki i filozofii ekologicznej, moduł ma na celu określenie, jak w kontekście współczesnych wyzwań i kryzysów rozumieć pojęcie sprawiedliwości ekologicznej i jakie mogą być formy jej politycznej artykulacji i społecznej realizacji. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
ma zaawansowaną wiedzę z zakresu wybranych stanowisk etyki i filozofii ekologicznej, posiada znajomość ich specyfiki przedmiotowej i metodologicznej [01] |
W01 [3/5] |
zna w stopniu zaawansowanym teorie i metodologie badań wybranych teorii z zakresu etyki i polityki środowiskowej. [02] |
W02 [3/5] |
ma wiedzę dotyczącą najważniejszych problemów związanych z zagadnieniem sprawiedliwości ekologicznej oraz sposobów jej urzeczywistniania. [03] |
W07 [4/5] |
rozumie potrzebę kształtowania społecznej świadomości ekologicznej w kontekście sprawiedliwości ekologicznej. [04] |
W08 [5/5] |
potrafi sformułować pytania badawcze i przeprowadzić analizę wyselekcjonowanych stanowisk ekologicznych, potrafi dobierać metody i narzędzia analityczne do badanych zagadnień z zakresu sprawiedliwości ekologicznej. [05] |
U02 [4/5] |
umie logicznie, spójnie i merytorycznie argumentować potrzebę implementacji polityki i etyki środowiskowej w życiu społecznym w trakcie dyskusji oraz formułować wnioski w pracy indywidualnej i grupowej [06] |
U06 [3/5] |
jest gotowy/gotowa krytycznie oceniać własną wiedzę w kontekście współczesnych wyzwań i kryzysów ekologicznych z uwzględnieniem nierówności ekonomicznych oraz różnych form dyskryminacji. [07] |
K01 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||