Teorie gender: perspektywa intersekcjonalna II
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2025
| Nazwa modułu: | Teorie gender: perspektywa intersekcjonalna II |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-SH-S1-TG.2 |
| Kod programu: | W1-S1SH24.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł stanowi zestaw przedmiotów do wyboru z zakresu feminizmu intersekcjonalnego, łączącego teorie płci kulturowej z rozmaitymi zmiennymi, takimi jak rasa, klasa, seksualność, etniczność, wiek, sprawność/niepełnosprawność, wyznanie, studia nad bytami nie-ludzkimi etc. Celem zajęć jest namysł nad mechanizmami odpowiedzialnymi za reprodukcję nierówności i opresji i wykluczenia. Perspektywa intersekcjonalna oferuje złożoną analizę tych zjawisk, które wykraczają poza tradycyjne instytucje pojęciowe. Proponowane przedmioty szczególny nacisk kłaść będą na powstawanie zjawiska przemocy w ramach systemu patriarchalno-kapitalistycznego. Osoby studiujące kształcić będą umiejętności analityczne i wypracowywać narzędzia krytyczne niezbędne do zrozumienia współczesnych mechanizmów władzy i ich powiązania z politykami środowiskowymi, ekologicznymi, klimatycznymi. Zakres analizowanego materiału koncentrował będzie się na rozmaitych tekstach kultury współczesnej, takich jak: literatura, teatr, performance, film, media elektroniczne, sztuki wizualne itp. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu teorii intersekcjonalnych ze szczególnym uwzględnieniem studiów nad płcią kulturową, teorią rasy oraz klasy społecznej i ich wzajemnych powiązań z humanistycznymi studiami środowiskowymi [01] |
W02 [4/5] |
ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju teorii intersekcjonalnej i jej głównych obszarów badawczych [02] |
W04 [4/5] |
ma wiedzę dotyczącą historycznych, ekonomicznych i społecznych przemian w usytuowaniu człowieka w dobie antropocenu [03] |
W07 [5/5] |
swobodnie operuje zdobytą wiedzą z zakresu złożoności zjawiska opresji i potrafi wykorzystać ją na rzecz realnej zmiany społeczno-ekonomicznej [04] |
U03 [3/5] |
wykazuje umiejętności pracy w grupie, a także dzielenia się zdobytą wiedzą oraz krytycznego i logicznego argumentowania w procesie komunikacji w celu szerzenia wartości proekologicznych i prorównościowych [05] |
U09 [4/5] |
wykazuje gotowość do rewidowania własnych poglądów, samodzielnego pogłębiania zdobytej wiedzy i rozwijania pozycji krytycznej względem współczesnych zjawisk społecznych związanych z dyskryminacją płciową, rasową, gatunkową i klasową [06] |
K01 [3/5] |
wykazuje gotowość do szerzenia i promowania wiedzy z zakresu polityki równościowej, prospołecznej i proekologicznej [07] |
K03 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||