Kształcenie Nauczycielskie: Psychologia 1

Nazwa modułu: | Kształcenie Nauczycielskie: Psychologia 1 |
---|---|
Kod modułu: | KN-2025-PS1 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem merytorycznym zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę̨ oraz terminologię psychologiczną, zapoznanie z głównymi koncepcjami, dziedzinami i pojęciami psychologii, ukazanie jej znaczenia dla rozumienia funkcjonowania człowieka.
W ramach modułu realizowane są̨ treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologicznego do pracy w zawodzie nauczyciela (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Obwieszczeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r.). Zaliczenie modułu pozwala na osiągnięcie części efektów uczenia się z zakresu psychologii wyznaczonych w standardzie kształcenia nauczycieli. Ich kontynuacja realizowana będzie w ramach warsztatu psychologicznego (3. semestr II roku studiów I stopnia) oraz w ramach modułu Psychologia 2. na II stopniu studiów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna podstawowe pojęcia psychologiczne z obszaru psychologii poznawczej (spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji; uwaga i pamięć, mowa i język, myślenie i rozumowanie), psychologii emocji i motywacji, osobowości oraz różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, osobowość i style poznawcze) oraz rozumie ich znaczenie dla praktyki edukacyjnej i wychowawczej (B.1.W1) [PS1_01] |
KN.2023_W01 [2/5] |
zna i rozumie prawidłowości rozwoju ucznia (fizycznego, motorycznego, psychoseksualnego, poznawczego, społeczno-emocjonalnego i moralnego), najważniejsze zadania rozwojowe stojące przed uczniem w kolejnych etapach jego życia oraz zna i rozumie pojęcie normy rozwojowej (B.1.W2|) [PS1_02] |
KN.2023_W02 [4/5] |
zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji; rozumie procesy grupowe, ich uwarunkowania i konsekwencje, rozpoznaje role grupowe (B.1.W3) [PS1_03] |
KN.2023_W12 [5/5] |
zna i rozumie klasyczne oraz współczesne teorie i koncepcje psychologiczne dotyczące procesów wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich różnorodnych uwarunkowań (B.1.W4) [PS1_04] |
KN.2023_W02 [4/5] |
potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów (B.1.U.1) [PS1_05] |
KN.2023_U01 [3/5] |
potrafi rozpoznawać potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B.1.U.6) [PS1_06] |
KN.2023_U03 [3/5] |
potrafi skutecznie i świadomie komunikować się (B.1.U.3) [PS1_07] |
KN.2023_U10 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
PS1_01 |
ćwiczenia [02] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PS1_03 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |