Kształcenie Nauczycielskie: Psychologia 1

Nazwa modułu: Kształcenie Nauczycielskie: Psychologia 1
Kod modułu: KN-2025-PS1
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem merytorycznym zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę̨ oraz terminologię psychologiczną, zapoznanie z głównymi koncepcjami, dziedzinami i pojęciami psychologii, ukazanie jej znaczenia dla rozumienia funkcjonowania człowieka. W ramach modułu realizowane są̨ treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologicznego do pracy w zawodzie nauczyciela (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Obwieszczeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r.). Zaliczenie modułu pozwala na osiągnięcie części efektów uczenia się z zakresu psychologii wyznaczonych w standardzie kształcenia nauczycieli. Ich kontynuacja realizowana będzie w ramach warsztatu psychologicznego (3. semestr II roku studiów I stopnia) oraz w ramach modułu Psychologia 2. na II stopniu studiów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawowe pojęcia psychologiczne z obszaru psychologii poznawczej (spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji; uwaga i pamięć, mowa i język, myślenie i rozumowanie), psychologii emocji i motywacji, osobowości oraz różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, osobowość i style poznawcze) oraz rozumie ich znaczenie dla praktyki edukacyjnej i wychowawczej (B.1.W1) [PS1_01]
KN.2023_W01 [2/5]
zna i rozumie prawidłowości rozwoju ucznia (fizycznego, motorycznego, psychoseksualnego, poznawczego, społeczno-emocjonalnego i moralnego), najważniejsze zadania rozwojowe stojące przed uczniem w kolejnych etapach jego życia oraz zna i rozumie pojęcie normy rozwojowej (B.1.W2|) [PS1_02]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W06 [2/5]
zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji; rozumie procesy grupowe, ich uwarunkowania i konsekwencje, rozpoznaje role grupowe (B.1.W3) [PS1_03]
KN.2023_W12 [5/5]
zna i rozumie klasyczne oraz współczesne teorie i koncepcje psychologiczne dotyczące procesów wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich różnorodnych uwarunkowań (B.1.W4) [PS1_04]
KN.2023_W02 [4/5]
potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów (B.1.U.1) [PS1_05]
KN.2023_U01 [3/5]
potrafi rozpoznawać potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B.1.U.6) [PS1_06]
KN.2023_U03 [3/5]
potrafi skutecznie i świadomie komunikować się (B.1.U.3) [PS1_07]
KN.2023_U10 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  zaliczenie PS1_01 PS1_02 PS1_04
ćwiczenia [02] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS1_03 PS1_05 PS1_06 PS1_07
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)