Kształcenie Nauczycielskie: Podstawy Dydaktyki

Nazwa modułu: | Kształcenie Nauczycielskie: Podstawy Dydaktyki |
---|---|
Kod modułu: | KN-2025-PD |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł przybliża główne idee w dydaktycznym myśleniu i działaniu, sprowadzające się do odpowiedzialnego przygotowania przyszłych nauczycieli – refleksyjnych, skutecznych, twórczych profesjonalistów – którym umożliwia się zapoznanie się i zrozumienie naukowych podstaw procesu kształcenia (nauczania-uczenia się) i samokształcenia. Treści modułu koncentrują się wokół przebiegu procesu nauczania-uczenia się, jego planowania, organizacji i uwarunkowań. W ramach zajęć omawiane są podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej oraz istota procesu nauczania-uczenia się, jego koncepcje i fundamentalne elementy oraz zasady z zgodnie z którymi powinien być realizowany i ewaluowany, w celu zaprojektowania zajęć dydaktycznych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student/studentka zna i rozumie usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki i relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych, a także przedmiot i zadania dydaktyki (C.W1) oraz współczesne podejścia i koncepcje do procesu nauczania – uczenia się, zasady organizujące jego przebieg (C.W3); zna i rozumie autonomię dydaktyczną nauczyciela oraz zagadnienie oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną (C.W5; C.W6) [PD_01] |
KN.2023_W02 [4/5] |
student/studentka zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, interakcje, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego (C.W2) [PD_02] |
KN.2023_W03 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów: cele kształcenia - źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; metody nauczania-uczenia się; treści nauczania; środki dydaktyczne (C.W3), a także konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych (C.W5) [PD_03] |
KN.2023_W04 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami (C.W4) oraz sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych (C.W6) [PD_04] |
KN.2023_W04 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów (C.W7) [PD_05] |
KN.2023_W12 [3/5] |
student/studentka potrafi zaprojektować strukturę zajęć lekcyjnych, uwzględniając model lekcji (C.U4) oraz działania służące integracji klasy szkolnej (C.U2) [PD_06] |
KN.2023_U03 [3/5] |
student/studentka potrafi dobrać metody nauczania-uczenia się, uwzględniając inne elementy procesu kształcenia (C.U3) oraz potrafi zorganizować pracę uczniów, dostosowując metody pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego (C.U1) i do ucznia zdolnego w celu przygotowania go do udziału w konkursie przedmiotowym lub współzawodnictwie sportowym (C.U5) [PD_07] |
KN.2023_U02 [3/5] |
student/studentka potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej (C.U6) [PD_08] |
KN.2023_U10 [3/5] |
student/studentka jest gotów/gotowa do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów ( C.K1) oraz do budowania relacji i porozumiewania się z wszystkimi
podmiotami procesu dydaktyczno-wychowawczego [PD_09] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Wykład konwersatoryjny [b02] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PD_01 |
konwersatorium [02] | 15 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PD_03 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |