Kształcenie Nauczycielskie: Podstawy Dydaktyki

Nazwa modułu: Kształcenie Nauczycielskie: Podstawy Dydaktyki
Kod modułu: KN-2025-PD
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł przybliża główne idee w dydaktycznym myśleniu i działaniu, sprowadzające się do odpowiedzialnego przygotowania przyszłych nauczycieli – refleksyjnych, skutecznych, twórczych profesjonalistów – którym umożliwia się zapoznanie się i zrozumienie naukowych podstaw procesu kształcenia (nauczania-uczenia się) i samokształcenia. Treści modułu koncentrują się wokół przebiegu procesu nauczania-uczenia się, jego planowania, organizacji i uwarunkowań. W ramach zajęć omawiane są podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej oraz istota procesu nauczania-uczenia się, jego koncepcje i fundamentalne elementy oraz zasady z zgodnie z którymi powinien być realizowany i ewaluowany, w celu zaprojektowania zajęć dydaktycznych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka zna i rozumie usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki i relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych, a także przedmiot i zadania dydaktyki (C.W1) oraz współczesne podejścia i koncepcje do procesu nauczania – uczenia się, zasady organizujące jego przebieg (C.W3); zna i rozumie autonomię dydaktyczną nauczyciela oraz zagadnienie oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną (C.W5; C.W6) [PD_01]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W03 [4/5]
student/studentka zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, interakcje, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego (C.W2) [PD_02]
KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W06 [3/5] KN.2023_W12 [3/5]
student/studentka zna i rozumie organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów: cele kształcenia - źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; metody nauczania-uczenia się; treści nauczania; środki dydaktyczne (C.W3), a także konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych (C.W5) [PD_03]
KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W06 [3/5] KN.2023_W14 [3/5] KN.2023_W15 [3/5]
student/studentka zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami (C.W4) oraz sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych (C.W6) [PD_04]
KN.2023_W04 [3/5]
student/studentka zna i rozumie metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów (C.W7) [PD_05]
KN.2023_W12 [3/5]
student/studentka potrafi zaprojektować strukturę zajęć lekcyjnych, uwzględniając model lekcji (C.U4) oraz działania służące integracji klasy szkolnej (C.U2) [PD_06]
KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U06 [3/5]
student/studentka potrafi dobrać metody nauczania-uczenia się, uwzględniając inne elementy procesu kształcenia (C.U3) oraz potrafi zorganizować pracę uczniów, dostosowując metody pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego (C.U1) i do ucznia zdolnego w celu przygotowania go do udziału w konkursie przedmiotowym lub współzawodnictwie sportowym (C.U5) [PD_07]
KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U07 [4/5] KN.2023_U12 [3/5]
student/studentka potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej (C.U6) [PD_08]
KN.2023_U10 [3/5] KN.2023_U11 [3/5]
student/studentka jest gotów/gotowa do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów ( C.K1) oraz do budowania relacji i porozumiewania się z wszystkimi podmiotami procesu dydaktyczno-wychowawczego [PD_09]
KN.2023_KS02 [3/5] KN.2023_KS03 [4/5] KN.2023_KS04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PD_01 PD_02 PD_03 PD_05 PD_07 PD_09
konwersatorium [02] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PD_03 PD_04 PD_05 PD_06 PD_07 PD_08 PD_09
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)