Wykorzystanie narzędzi GIS w edukacji szkolnej Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: Wykorzystanie narzędzi GIS w edukacji szkolnej
Kod modułu: W2-GF-S2-1300
Kod programu: W2-S2GF19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia tego modułu zakładają opanowanie podstawowej wiedzy o zastosowaniu GIS na lekcjach oraz nabycie umiejętności w zakresie efektywnego korzystania z narzędzi GIS na lekcjach dla rozwijania myślenia przestrzennego, niezbędnego nauczycielowi w procesie nauczania - uczenia się w różnych typach szkół ponadpodstawowych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada wiedzę na temat wykorzystania narzędzi GIS na lekcjach geografii w szkołach ponadpodstawowych w celu realizacji wymagań edukacyjnych podstawy programowej geografii na poziomie podstawowym i rozszerzonym [W2-GF-S2-1300 _1]
KN_W09 [2/5] KN_W15 [1/5] KN_U02 [1/5]
potrafi zastosować narzędzia GIS – np. darmową aplikację QGIS do przedstawienia na mapach wybranych treści geograficznych zgodnie z wymaganiami szczegółowymi podstawy programowej geografii na poziomie szkoły ponadpodstawowej [W2-GF-S2-1300 _2]
KN_W15 [1/5] KN_U02 [1/5]
pracując w grupie oraz samodzielne potrafi przygotować materiały do zajęć szkolnych oraz scenariusz lekcji z wykorzystaniem aplikacji mapowej, kształtującej u uczniów umiejętność analitycznego myślenia, samodzielność w poszukiwaniu informacji oraz odnajdywania związków w środowisku przyrodniczym i analizowania zależności między jego elementami [W2-GF-S2-1300 _3]
KN_U13 [1/5] KN_U18 [1/5] KN_K04 [1/5] KN_K07 [1/5]
wykazuje się umiejętnością analizy i selekcji materiału z różnych źródeł (np. serwisu Google Earth, stron internetowych opartych na danych geoprzestrzennych [W2-GF-S2-1300 _4]
KN_W14 [1/5] KN_W15 [1/5]
jest gotowy uaktualniać swoją wiedzę i umiejętności w zakresie zastosowania w praktyce szkolnej nowatorskich narzędzi jakim jest GIS, do realizacji celów kształcenia geograficznego [W2-GF-S2-1300 _5]
KN_U18 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W2-GFS2-1300_fs_1] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
zaliczenie W2-GF-S2-1300 _1 W2-GF-S2-1300 _2 W2-GF-S2-1300 _3 W2-GF-S2-1300 _4 W2-GF-S2-1300 _5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)