Wykorzystanie narzędzi GIS w edukacji szkolnej
Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: | Wykorzystanie narzędzi GIS w edukacji szkolnej |
---|---|
Kod modułu: | W2-GF-S2-1300 |
Kod programu: | W2-S2GF19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zajęcia tego modułu zakładają opanowanie podstawowej wiedzy o zastosowaniu GIS na lekcjach oraz nabycie umiejętności w zakresie efektywnego korzystania z narzędzi GIS na lekcjach dla rozwijania myślenia przestrzennego, niezbędnego nauczycielowi w procesie nauczania - uczenia się w różnych typach szkół ponadpodstawowych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
posiada wiedzę na temat wykorzystania narzędzi GIS na lekcjach geografii w szkołach ponadpodstawowych w celu realizacji wymagań edukacyjnych podstawy programowej geografii na poziomie podstawowym i rozszerzonym [W2-GF-S2-1300 _1] |
KN_W09 [2/5] |
potrafi zastosować narzędzia GIS – np. darmową aplikację QGIS do przedstawienia na mapach wybranych treści geograficznych zgodnie z wymaganiami szczegółowymi podstawy programowej geografii na poziomie szkoły ponadpodstawowej [W2-GF-S2-1300 _2] |
KN_W15 [1/5] |
pracując w grupie oraz samodzielne potrafi przygotować materiały do zajęć szkolnych oraz scenariusz lekcji z wykorzystaniem aplikacji mapowej, kształtującej u uczniów umiejętność analitycznego myślenia, samodzielność w poszukiwaniu informacji oraz odnajdywania związków w środowisku przyrodniczym i analizowania zależności między jego elementami [W2-GF-S2-1300 _3] |
KN_U13 [1/5] |
wykazuje się umiejętnością analizy i selekcji materiału z różnych źródeł (np. serwisu Google Earth, stron internetowych opartych na danych geoprzestrzennych [W2-GF-S2-1300 _4] |
KN_W14 [1/5] |
jest gotowy uaktualniać swoją wiedzę i umiejętności w zakresie zastosowania w praktyce szkolnej nowatorskich narzędzi jakim jest GIS, do realizacji celów kształcenia geograficznego [W2-GF-S2-1300 _5] |
KN_U18 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [W2-GFS2-1300_fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
W2-GF-S2-1300 _1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |