Obserwacje i badania terenowe w edukacji szkolnej Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: Obserwacje i badania terenowe w edukacji szkolnej
Kod modułu: W2-GF-S2-1303.1
Kod programu: W2-S2GF19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia tego modułu zakładają praktyczną weryfikację wszystkich badań terenowych i obserwacji bezpośrednich zaprojektowanych w podstawie programowej geografii w szkole ponadpodstawowej tzn. obserwacji astronomicznych, glebowych, geologicznych i geomorfologicznych, hydrologicznych, krajobrazowych i kartograficznych z wykorzystaniem odpowiednich środków dydaktycznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada odpowiednie przygotowanie merytoryczne i metodyczne do realizacji wymagań edukacyjnych podstawy programowej geografii w szkole ponadpodstawowej, w szczególności jest przygotowany do realizacji działu „Elementy przestrzeni geograficznej i relacje między nimi we własnym regionie – badania i obserwacje terenowe” [W2-GF-S2-1303.1 _1]
KN_W06 [1/5] KN_NDP_PdG_W02 [1/5] KN_NDP_PdG_U01 [1/5]
posiada wiedzę na temat projektowania procesu dydaktycznego na zajęciach realizowanych poza klasą szkolną (m.in.terenowych) z wykorzystaniem odpowiednich metod i środków dydaktycznych [W2-GF-S2-1303.1 _2]
KN_W15 [1/5] KN_U13 [1/5] KN_NDP_PdG_W01 [1/5] KN_NDP_PdG_W02 [1/5]
potrafi samodzielne zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z działalnością pedagogiczną nauczyciela geografii, korzystając z różnych źródeł [W2-GF-S2-1303.1 _3]
KN_U18 [1/5] KN_K06 [1/5]
potrafi wykorzystać walory miejsca zamieszkania do realizacji takich zagadnień jak: klimat (lokalny, mikroklimat), zasoby wodne, ustrój rzeki, użytkowanie zasobów przyrody, procesy erozji, denudacji, akumulacji, proces glebotwórczy, procesy osadnicze, demograficzne, zmiany społeczne, kulturowe. Jest przygotowany do stosowania takich metod badawczych, jak: wywiady, badania ankietowe, analiza kartograficzna oraz wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskiwania, a także tworzenia zbiorów danych przestrzennych, ich analizy i prezentacji. Jest przygotowany do prowadzenie obserwacji, dokumentowanie ich wyników, prowadzenie wywiadów i badań z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety, gromadzenie materiałów źródłowych, wizyty studyjne w wybranym przedsiębiorstwie przemysłowym lub usługowym. Zajęcia te mają na celu odkrywanie przez uczniów relacji zachodzących między elementami najbliższej przestrzeni geograficznej a następnie określanie znaczenia i wpływu tych relacji na najbliższe otoczenie. Jest też przygotowany do posługiwania się prostymi metodami i narzędziami badań w terenie oraz wspomaganie ich w samodzielnej lub grupowej pracy. Aktywność ta pozwoli uczniom dostrzec na przykładzie najbliższego otoczenia, nie tylko powiązania zachodzące w środowisku geograficznym, ale również rozpoznać problemy związane z racjonalnym jego zagospodarowaniem i użytkowaniem oraz przygotować się do świadomego udziału w ich rozwiązywaniu [W2-GF-S2-1303.1 _4]
KN_W15 [1/5] KN_U04 [1/5] KN_U08 [1/5] KN_U09 [1/5] KN_NDP_PdG_U01 [1/5] KN_NDP_PdG_U02 [1/5]
posiada umiejętność polegającą na graficznej, opisowej lub werbalnej prezentacji wyników dokonanych obserwacji, ich interpretacji, rzetelnej ocenie ich jakości i możliwości wykorzystania [W2-GF-S2-1303.1 _5]
KN_U03 [1/5] KN_NDP_PdG_K01 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W2-GFS2-1303.1_fs_1] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
zaliczenie W2-GF-S2-1303.1 _1 W2-GF-S2-1303.1 _2 W2-GF-S2-1303.1 _3 W2-GF-S2-1303.1 _4 W2-GF-S2-1303.1 _5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)