Obserwacje i badania terenowe w edukacji szkolnej
Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: | Obserwacje i badania terenowe w edukacji szkolnej |
---|---|
Kod modułu: | W2-GF-S2-1303.1 |
Kod programu: | W2-S2GF19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zajęcia tego modułu zakładają praktyczną weryfikację wszystkich badań terenowych i obserwacji bezpośrednich zaprojektowanych w podstawie programowej geografii w szkole ponadpodstawowej tzn. obserwacji astronomicznych, glebowych, geologicznych i geomorfologicznych, hydrologicznych, krajobrazowych i kartograficznych z wykorzystaniem odpowiednich środków dydaktycznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
posiada odpowiednie przygotowanie merytoryczne i metodyczne do realizacji wymagań edukacyjnych podstawy programowej geografii w szkole ponadpodstawowej, w szczególności jest przygotowany do realizacji działu „Elementy przestrzeni geograficznej i relacje między nimi we własnym regionie – badania i obserwacje terenowe” [W2-GF-S2-1303.1 _1] |
KN_W06 [1/5] |
posiada wiedzę na temat projektowania procesu dydaktycznego na zajęciach realizowanych poza klasą szkolną (m.in.terenowych) z wykorzystaniem odpowiednich metod i środków dydaktycznych [W2-GF-S2-1303.1 _2] |
KN_W15 [1/5] |
potrafi samodzielne zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z działalnością pedagogiczną nauczyciela geografii, korzystając z różnych źródeł [W2-GF-S2-1303.1 _3] |
KN_U18 [1/5] |
potrafi wykorzystać walory miejsca zamieszkania do realizacji takich zagadnień jak: klimat (lokalny, mikroklimat), zasoby wodne, ustrój rzeki, użytkowanie zasobów przyrody, procesy erozji, denudacji, akumulacji, proces glebotwórczy, procesy osadnicze, demograficzne, zmiany społeczne, kulturowe. Jest przygotowany do stosowania takich metod badawczych, jak: wywiady, badania ankietowe, analiza kartograficzna oraz wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskiwania, a także tworzenia zbiorów danych przestrzennych, ich analizy i prezentacji. Jest przygotowany do prowadzenie obserwacji, dokumentowanie ich wyników, prowadzenie wywiadów i badań z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety, gromadzenie materiałów źródłowych, wizyty studyjne w wybranym przedsiębiorstwie przemysłowym lub usługowym. Zajęcia te mają na celu odkrywanie przez uczniów relacji zachodzących między elementami najbliższej przestrzeni geograficznej a następnie określanie znaczenia i wpływu tych relacji na najbliższe otoczenie. Jest też przygotowany do posługiwania się prostymi metodami i narzędziami badań w terenie oraz wspomaganie ich w samodzielnej lub grupowej pracy. Aktywność ta pozwoli uczniom dostrzec na przykładzie najbliższego otoczenia, nie tylko powiązania zachodzące w środowisku geograficznym, ale również rozpoznać problemy związane z racjonalnym jego zagospodarowaniem i użytkowaniem oraz przygotować się do świadomego udziału w ich rozwiązywaniu [W2-GF-S2-1303.1 _4] |
KN_W15 [1/5] |
posiada umiejętność polegającą na graficznej, opisowej lub werbalnej prezentacji wyników dokonanych obserwacji, ich interpretacji, rzetelnej ocenie ich jakości i możliwości wykorzystania [W2-GF-S2-1303.1 _5] |
KN_U03 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [W2-GFS2-1303.1_fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
W2-GF-S2-1303.1 _1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |