Prawo oświatowe i status zawodowy nauczyciela
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2025
| Nazwa modułu: | Prawo oświatowe i status zawodowy nauczyciela |
|---|---|
| Kod modułu: | PP-G-POSZN |
| Kod programu: | W6-SMPP19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2029/2030 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł prawo oświatowe i status zawodowy nauczyciela ma na celu omówienie podstawowych zagadnień z zakresu prawa oświatowego oraz wskazanie regulacji prawnej statuującej zawód nauczyciela, w tym procedurę jego awansu zawodowego. Celem modułu jest uzyskanie podstawowej wiedzy prawnej na temat oświaty, przykładowo zagadnień takich jak: system oświaty, zasady i wartości systemu, obowiązki oświatowe jednostki, czy typy szkół i form wychowania przedszkolnego. Zapoznanie się ze statusem prawnym zawodu nauczyciela da świadomość zasad zatrudnienia, różnic funkcjonowania nauczycieli w placówkach publicznych i niepublicznych oraz etapów awansu zawodowego. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
studentka/student zna i rozumie funkcjonowanie przedszkola i szkoły jako organizacji oraz podstawy prawa oświatowego i nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym prawa i obowiązki nauczycieli (G.W1; G.W2; G.W3) [PP-G-POSZN_1] |
PP_W_05 [5/5] |
studentka/student potrafi zaprojektować działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości działania tych instytucji, a także projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i dokonywać jego autoewaluacji. (G.U4; H.U5) [PP-G-POSZN_2] |
PP_U_01 [4/5] |
studentka/student wykazuje gotowość do okazywania empatii dzieciom lub uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy, do rozwijania w dzieciach lub uczniach tolerancji, szacunku do praw człowieka i podstawowych swobód. a także do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy (G.K1; G.K2; G.K3) [PP-G-POSZN_3] |
PP_K_01 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PP-G-POSZN_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
PP-G-POSZN_1 |
| ćwiczenia [PP-G-POSZN_fs_2] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Analiza SWOT [b10] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PP-G-POSZN_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||