Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży szkolnej
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2025
| Nazwa modułu: | Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży szkolnej |
|---|---|
| Kod modułu: | W6-PE-EZ-S1-ZP |
| Kod programu: | W6-S1PE19.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu pogłębienie wiedzy na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, koncentrując się na zagadnieniach dotyczących rozpoznawania objawów problemów psychicznych u dzieci i młodzieży, budowania przestrzeni dla rozmowy i akceptacji, utrzymywania zdrowych relacji, komunikowania swoich potrzeb oraz podejmowania decyzji na rzecz zachowania dobrego samopoczucia. Obejmuje aspekty związane z profilaktyką zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz organizowaniem wsparcia dla młodych ludzi w trudnych, kryzysowych chwilach i zapewnieniem specjalistycznej pomocy. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
student/studentka wykazuje gotowość do wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży z uwzględnieniem zasad etyki i odpowiedzialności w pracy z podopiecznymi w sytuacjach wymagających szczególnego wsparcia emocjonalnego; promuje zdrowe i bezpieczne środowisko wychowawcze sprzyjające rozwojowi emocjonalnemu i społecznemu dzieci i młodzieży; jest gotów/gotowa do współpracy z rodziną, szkołą oraz instytucjami pomocowymi w zakresie profilaktyki zaburzeń psychicznych i promocji zdrowia psychicznego [PE-EZ-S1-ZP_K_1] |
KN1_K01 [3/5] |
student/studentka potrafi rozpoznawać i adekwatnie nazywać emocje u siebie oraz u dzieci i młodzieży; stosuje konstruktywne sposoby radzenia sobie z emocjami, w tym techniki uważności oraz zasady pierwszej pomocy emocjonalnej; potrafi analizować sytuacje stresowe dzieci i młodzieży oraz planować działania wspierające w radzeniu sobie ze stresem; wspierać budowanie pozytywnej samooceny i postawy asertywnej u dzieci i młodzieży oraz rozwijać umiejętności komunikacyjne w relacjach rówieśniczych i rodzinnych; potrafi reagować na zachowania przemocowe i autoagresywne, wskazywać odpowiednie miejsca i instytucje udzielające pomocy oraz podejmować działania edukacyjne na rzecz zapobiegania przemocy [PE-EZ-S1-ZP_U_1] |
KN1_U01 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie pojęcie zdrowia psychicznego, czynniki chroniące i ryzyka sprzyjające występowaniu zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży w tym z zaburzeniami neurorozwojowymi oraz z niepełnosprawnościami fizycznymi; zna podstawowe zasady wspierania zdrowia psychicznego w środowisku szkolnym/rodzinnym i systemy wsparcia psychologicznego, psychoterapeutycznego, psychiatrycznego dostępne dla dzieci i młodzieży, w tym telefony zaufania i sytuacje wymagające interwencji osób dorosłych; rozumie wpływ stresu na funkcjonowanie dziecka i nastolatka, w tym na ciało, emocje, myśli i procesy poznawcze; zna metody konstruktywnego radzenia sobie ze stresem i sposoby ich wdrażania w codziennym funkcjonowaniu [PE-EZ-S1-ZP_W_1] |
KN1_W10 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie pojęcie przemocy, w tym przemocy fizycznej, psychicznej, rówieśniczej i cyberprzemocy; zna strategie reagowania na przemoc oraz miejsca, w których dzieci i młodzież mogą szukać pomocy; zna zagadnienia związane z zachowaniami autoagresywnymi u dzieci i młodzieży; rozumie konsekwencje zdrowotne takich zachowań i potrafi wskazać odpowiednie formy wsparcia [PE-EZ-S1-ZP_W_2] |
KN1_W16_PPSP [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [PE-EZ-S1-ZP_fs_1] | 30 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PE-EZ-S1-ZP_K_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||