Śródroczna praktyka pedagogiczna w szkole ponadpodstawowej z geografii Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: Śródroczna praktyka pedagogiczna w szkole ponadpodstawowej z geografii
Kod modułu: W2-GF-S2-1309
Kod programu: W2-S2GF19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia tego modułu zakładają opanowanie wiedzy i praktycznych umiejętności pedagogicznych i dydaktycznych, niezbędnych studentowi – przyszłemu nauczycielowi do planowania procesu nauczania - uczenia się geografii w różnych typach szkół ponadpodstawowych, do prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w ramach edukacji geograficznej oraz do prowadzenia ewaluacji realizowanych programów nauczania geografii .
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada wiedzę z zakresu kształcenia geograficznego, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu na lekcjach geografii w szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1309_1]
KN_W01 [1/5] KN_W02 [1/5]
posiada wiedzę na temat projektowania procesu dydaktycznego na lekcjach geografii w klasie i na zajęciach pozalekcyjnych (m.in. terenowych) we wszystkich typach szkół ponadpodstawowych [W2-GFS2-1309_2]
KN_W04 [1/5] KN_W06 [1/5] KN_W11 [1/5] KN_W13 [1/5]
potrafi samodzielne zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z działalnością edukacyjną (dydaktyczną i wychowawczą) nauczyciela geografii w szkole ponadpodstawowej, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii geoinformacyjnych [W2-GFS2-1309_3]
KN_W05 [1/5] KN_U13 [1/5] KN_U18 [1/5]
ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne – potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę w klasie szkolnej na lekcjach geografii w różnych typach szkół ponadpodstawowych [W2-GFS2-1309_4]
KN_W12 [1/5] KN_U15 [1/5] KN_K03 [1/5]
posiada umiejętności dobierania i wykorzystywania dostępnych materiałów, środków i metod pracy oraz oceny ich przydatności w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych i wychowawczych oraz wykorzystywania nowoczesnych technologii do pracy na lekcjach geografii w różnych typach szkół ponadpodstawowych [W2-GFS2-1309_5]
KN_U02 [1/5] KN_U03 [1/5] KN_U04 [1/5]
potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem klasowym) oraz animować prace nad rozwojem uczniów różnych typów szkół ponadpodstawowych; inspirować uczniów do działań na rzecz uczenia się przez całe życie [W2-GFS2-1309_6]
KN_U09 [1/5] KN_U11 [1/5] KN_U16 [1/5] KN_U17 [1/5] KN_K01 [1/5]
potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji oraz zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne przydatne na lekcjach geografii w szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1309_7]
KN_U11 [1/5] KN_U18 [1/5] KN_K04 [1/5] KN_K05 [1/5]
potrafi odpowiedzialnie przygotować się do swojej pracy. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne oraz doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych i wychowawczych) jako nauczyciel geografii w szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1309_8]
KN_U05 [1/5] KN_U06 [1/5] KN_U18 [1/5] KN_K06 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
praktyka [W2-GF-S2-1309_fs _1] 30 Praktyka [e05]  zaliczenie W2-GFS2-1309_1 W2-GFS2-1309_2 W2-GFS2-1309_3 W2-GFS2-1309_4 W2-GFS2-1309_5 W2-GFS2-1309_6 W2-GFS2-1309_7 W2-GFS2-1309_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)