Dydaktyka geografii w szkole ponadpodstawowej 1 Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: Dydaktyka geografii w szkole ponadpodstawowej 1
Kod modułu: W2-GF-S2-1305
Kod programu: W2-S2GF19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia tego modułu zakładają opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki geografii, niezbędne nauczycielowi do planowania procesu nauczania - uczenia się geografii w różnych typach szkól ponadpodstawowych, do prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w ramach edukacji geograficznej oraz do prowadzenia ewaluacji realizowanego programu nauczania geografii , opracowanego w ścisłym powiązaniu z podstawą programową z geografii.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki geografii do wykorzystania na lekcjach geografii w szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1305_1]
KN_W01 [1/5] KN_W08 [1/5] KN_U04 [1/5]
potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne przydatne na lekcjach geografii w szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1305_10]
KN_U18 [1/5] KN_K06 [1/5] KN_K07 [1/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych i wychowawczych) jako nauczyciel geografii w szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1305_2]
KN_W02 [1/5] KN_W03 [1/5] KN_U02 [1/5]
posiada wiedzę teoretyczną na temat projektowania procesu dydaktycznego na lekcjach geografii w klasie i zajęciach pozalekcyjnych (m.in. terenowych) [W2-GFS2-1305_3]
KN_W04 [1/5] KN_W07 [1/5]
potrafi samodzielne zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną i wychowawczą) nauczyciela geografii, korzystając z różnych źródeł (głównie w języku polskim) [W2-GFS2-1305_4]
KN_W05 [1/5] KN_U02 [1/5] KN_U03 [1/5] KN_U18 [1/5]
ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne – potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę w klasie szkolnej na lekcjach geografii w liceum, technikum i szkole branżowe [W2-GFS2-1305_5]
KGG2_U01 [1/5] KN_U15 [1/5] KN_K03 [1/5]
posiada umiejętność oceny przydatności typowych strategii, metod i technik nauczania do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych na zajęciach z geografii w szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1305_6]
KN_W15 [1/5] KN_U07 [1/5]
posiada umiejętności dobierania i wykorzystywania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych oraz wykorzystywania nowoczesnych technologii do pracy na lekcjach geografii w szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1305_7]
KN_W06 [1/5] KN_U02 [1/5] KN_K04 [1/5]
potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem klasowym) w szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1305_8]
KN_U06 [1/5] KN_U09 [1/5] KN_K07 [1/5]
potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów szkół ponadpodstawowych, szczególnie w zakresie ich przygotowania do konkursów o treściach geograficznych i olimpiady geograficzne [W2-GFS2-1305_9]
KN_U07 [1/5] KN_U08 [1/5] KN_U11 [1/5] KN_U13 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-GF-S2-1305_fs _1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład monograficzny [a02] 
Wykład problemowy [b01] 
zaliczenie W2-GFS2-1305_1 W2-GFS2-1305_2
laboratorium [W2-GF-S2-1305_fs _2] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
zaliczenie W2-GFS2-1305_10 W2-GFS2-1305_2 W2-GFS2-1305_3 W2-GFS2-1305_4 W2-GFS2-1305_5 W2-GFS2-1305_6 W2-GFS2-1305_7 W2-GFS2-1305_8 W2-GFS2-1305_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)