GSEGP1: Zastosowanie GIS w badaniach ludnościowych
Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: | GSEGP1: Zastosowanie GIS w badaniach ludnościowych |
---|---|
Kod modułu: | W2-GF-S2-405 |
Kod programu: | W2-S2GF19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł przybliża studentom zapoznanie się z podstawowymi technikami gisowymi stosowanymi w geografii ludności. Problematyka ta obejmuje zagadnienia: pozyskiwania danych ludnościowych (ze względu na zróżnicowane źródła), dostosowania danych do przetwarzania w oprogramowaniu GIS (edycja, geokogowanie), prezentacji danych z wykorzystaniem metod gisowych (kartogram, kartodiagram, mapy kropkowe, izolinie i inne), oraz analiz przestrzennych (gęstość zaludnienia dla zadanej jednostki podstawowej – siatka kwadratów, heksagonów, profile gęstości zaludnienia, buforowanie,
zróżnicowania przestrzenne w strukturze wieku i płci, wykształceniu, zamożności, pochodzenia ludności, dynamika zaludnienia). |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma wiedzę z zakresu stosowanych danych empirycznych w naukach geograficznych i pokrewnych, w tym z zakresu statystyki ,GIS, prognozowania procesów przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych oraz zna zasady planowania badań geograficznych, pozyskiwania danych i narzędzia ich opisu [W2-GF-S2-405 _1] |
KGG2_W02 [4/5] |
wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji z różnych źródeł oraz prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska przyrodnicze, społeczne i gospodarcze, a także wzajemne relacje między nimi. Posiada umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach [W2-GF-S2-405 _2] |
KGG2_U02 [3/5] |
potrafi pozyskiwać i interpretować dane empiryczne oraz na ich podstawie formułować odpowiednie wnioski. Na bazie danych pochodzących z różnych źródeł oraz wiedzy teoretycznej potrafi opisywać, analizować i interpretować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych oraz potrafi formułować własne krytycznie opinie i samodzielnie proponować rozwiązania z zastosowaniem właściwej metody badawcze [W2-GF-S2-405 _3] |
KGG2_U03 [4/5] |
student aktualizuje i pogłębia wiedzę przyrodniczą i społeczno-ekonomiczną; rozumie potrzebę zapoznania się aktualnym stanem badań w zakresie geografii oraz potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę o wymiar interdyscyplinarny [W2-GF-S2-405 _4] |
KGG2_K01 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [W2-GF-S2-405 _fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
W2-GF-S2-405 _1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |