Optional module III: Introduction to environmental modelling Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: Optional module III: Introduction to environmental modelling
Kod modułu: W2-GF-S2-239
Kod programu: W2-S2GF19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: angielski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Kurs będzie obejmował takie tematy, jak: podstawowe zasady modelowania; metody próbkowania i modelowania deterministycznego, modelowanie niepewności punktowej i czasowej, klasyczne modele zmienności przestrzennej, modelowanie przestrzenne procesów środowiskowych, opis zasad rządzących wyborem modelu w funkcji skali czasowej i przestrzennej; przeprowadzanie analiz numerycznych przy użyciu standardowego oprogramowania do przewidywania różnych procesów środowiskowych, wyjaśnianie zasad oceny niepewności; analizowanie danych w celu wspierania podejmowania decyzji w stosowanym kontekście zarządzania środowiskiem; krytyczna ocena literatury z zakresu modelowania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
po ukończeniu tego kursu studenci będą w stanie: wyjaśnić zasady modelowania przestrzennego w różnych procesach środowiskowych, wyjaśnić naturę różnych modeli oraz omówić ich projektowanie i wdrażanie; opisać różne metodologie modelowania przestrzennego z rzeczywistymi przykładami zastosowania z rzeczywistych problemów, tworzyć skuteczne modele i mapy, wykazać się zaawansowaną i zintegrowaną wiedzą na temat zasad analizy przestrzennej i modelowania GIS; przekazać tę wiedzę innym za pomocą form ustnych i pisemnych [W2-GF-S2-239 _1]
KGG2_W01 [3/5] KGG2_W02 [4/5]
student wykorzystuje zaawansowane techniki statystyczne i narzędzia informatyczne do modelowania, prognozowania i rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu nauk przyrodniczych, wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji pochodzących z różnych źródeł oraz prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska przyrodnicze, potrafi pozyskiwać i interpretować dane empiryczne oraz formułować na ich podstawie odpowiednie wnioski. Na podstawie danych z różnych źródeł oraz wiedzy teoretycznej potrafi opisać, analizować i interpretować przyczyny i przebieg zjawisk przyrodniczych oraz potrafi formułować własne krytyczne opinie i proponować rozwiązania samodzielnie stosując właściwą metodę badawczą [W2-GF-S2-239 _2]
KGG2_U01 [5/5] KGG2_U02 [4/5] KGG2_U04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-GF-S2-239 _fs_1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład monograficzny [a02] 
Wykład problemowy [b01] 
zaliczenie W2-GF-S2-239 _1
laboratorium [W2-GF-S2-239 _fs_2] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
zaliczenie W2-GF-S2-239 _2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)