Globalne problemy społeczno-ekonomiczne
Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: | Globalne problemy społeczno-ekonomiczne |
---|---|
Kod modułu: | W2-GF-S2-003 |
Kod programu: | W2-S2GF19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł Globalne problemy społeczno-ekonomiczne ma na celu zapoznać studenta z intensywnością, zasięgiem i wzajemnym oddziaływaniem procesów globalizacji. Istotne jest, aby student umiał zidentyfikować globalne problemy społeczno-ekonomiczne, a także potrafił je krytycznie ocenić. Podczas wykładów student zapozna się z teoriami globalizacji, współczesnymi poglądami na temat globalności, procesami integracji międzynarodowej, globalnymi
determinantami rozwoju informacyjnego, społecznego i gospodarczego oraz przejawami globalności w postaci różnych problemów społecznoekonomicznych. W ramach ćwiczeń główne obszary zainteresowania dotyczą globalizacji produkcji, rolnictwa, przepływu kapitału i handlu, jak również globalizacja kultury i zagrożeń w oparciu o analizę obecnego porządku międzynarodowego. Istotne wydaje się zdobycie przez studenta samodzielnej
oceny pozytywnych i negatywnych skutków globalizacji. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych, wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczno-gospodarcze oraz wzajemne relacje między nimi [W2-GF-S2-003 _1] |
KGG2_U02 [2/5] |
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny [W2-GF-S2-003 _2] |
KGG2_K01 [2/5] |
ma wiedzę na temat sposobów pozyskiwania i rozliczania funduszy na realizację projektów naukowych i aplikacyjnych w zakresie nauk geograficznych [W2-GF-S2-003 _3] |
KGG2_W02 [5/5] |
ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych [W2-GF-S2-003 _4] |
KGG2_W03 [5/5] |
zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu nauk geograficznych [W2-GF-S2-003 _5] |
KGG2_W03 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-GF-S2-003 _fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład monograficzny [a02] Wykład problemowy [b01] |
egzamin |
W2-GF-S2-003 _3 |
laboratorium [W2-GF-S2-003 _fs_2] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
W2-GF-S2-003 _1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |