Dendroklimatologia
Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: | Dendroklimatologia |
---|---|
Kod modułu: | W2-GF-S2-006 |
Kod programu: | W2-S2GF19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Treści zawarte w module umożliwiają studentowi zrozumienie roli, jaka odgrywają rekonstrukcji paleoklimatyczne i dendroklimatyczne w analizie zmian klimatu, w różnych skalach przestrzennych i czasowych. Poznaje źródła danych, podstawową terminologię, gatunki drzew najczęściej wykorzystywane w dendrochronologii, biologiczne podstawy dendrochronologii oraz narzędzia statystyczne i informatyczne. Student poznaje podstawy pracy w laboratorium dendrochronologicznym (techniki pobierania prób, ich preparację, pomiary szerokości rocznych pierścieni drewna). Nabywa umiejętności statystycznego opracowania danych dendrochronologicznych (opracowanie chronologii bezwzględnej, datowania pomostowego, standaryzacji) i analizowania stopnia zależności pomiędzy chronologiami przyrostowymi i elementami klimatu oraz zanieczyszczeniem powietrza, przy zastosowaniu narzędzi informatycznych oraz statystycznych. Poznaje podstawy anatomii drewna różnych gatunków i cech drewna wykorzystywanych w rekonstrukcji zdarzeń ekstremalnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu paleoklimatologii i dendroklimatologii oraz o miejscu tych działów klimatologii w systemie Nauk o Ziemi. Zna i rozumie na czym polegają zależności pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a życiem i działalnością człowieka. Rozumie w jaki sposób niekorzystne zmiany klimatyczne wpływały na zjawiska społeczno-ekonomiczne w przeszłości w różnych skalach przestrzennych [W2-GF-S2-006 _1] |
KGG2_W01 [3/5] |
pozyskuje i weryfikuje dane meteorologiczne oraz klimatologiczne dane pośrednie. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie statystyki, niezbędną dla poszukiwania zależności pomiędzy przyrostem drzew a czynnikami biotycznymi i abiotycznymi. Potrafi wykorzystywać programy komputerowe (m.in. COFECHA, ARSTAN) do statystycznej analizy zebranych prób. Przy zastosowaniu metod statystycznych analizuje związki pomiędzy chronologią przyrostową a zmiennością warunków klimatycznych i na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski. Rozumie jak zastosować właściwe narzędzia informatyczne w analizie danych meteorologicznych i dendrochronologicznych [W2-GF-S2-006 _2] |
KGG2_W02 [3/5] |
potrafi zastosować uzyskaną wiedzę dendrochronologiczną do analizy i interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych, umie wskazać czynniki warunkujące te procesy oraz przewidywać ich skutki. Potrafi prawidłowo interpretować sygnały zmian środowiska przyrodniczego na podstawie analizy słojów drzew [W2-GF-S2-006 _3] |
KGG2_U02 [3/5] |
student potrafi pracować w grupie, jest odpowiedzialny za poprawność i jakość informacji naukowej. Rozumie potrzebę zapoznania się z aktualnym stanem badań w zakresie paleoklimatologicznych rekonstrukcji zmian klimatu [W2-GF-S2-006 _4] |
KGG2_K01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [WS-GF-S2-006_fs_1] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład monograficzny [a02] Wykład problemowy [b01] |
zaliczenie |
W2-GF-S2-006 _1 |
laboratorium [WS-GF-S2-006_fs_2] | 10 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
W2-GF-S2-006 _3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |