Geografia turyzmu
Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S1GF19.2025

Nazwa modułu: | Geografia turyzmu |
---|---|
Kod modułu: | W2-GF-S1-004 |
Kod programu: | W2-S1GF19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot "Geografia turyzmu" stanowi kompleksowe studium przestrzennego zróżnicowania zjawisk turystycznych w ujęciu geograficznym. Program łączy analizę czynników przyrodniczych i antropogenicznych kształtujących ruch turystyczny, badając prawidłowości jego rozmieszczenia, struktury przestrzennej oraz wzajemnych relacji między środowiskiem a działalnością turystyczną na różnych poziomach organizacji przestrzennej. W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z teorią i praktyką geografii turyzmu, w tym z analizą atrakcyjności turystycznej regionów, zróżnicowaniem przestrzennym ruchu turystycznego oraz wpływem turystyki na środowisko i społeczeństwo. Studenci zapoznają się z kluczowymi pojęciami, takimi jak przestrzeń turystyczna, atrakcje turystyczne, infrastruktura turystyczna oraz zrównoważony rozwój turystyki. Przedmiot ma charakter interdyscyplinarny, łącząc elementy geografii, ekonomii, socjologii i zarządzania turystyką. W trakcie zajęć studenci będą analizować konkretne przykłady regionów turystycznych, zarówno w Polsce, jak i na świecie, aby zrozumieć, jak czynniki geograficzne wpływają na rozwój różnych form turystyki. Głównym celem przedmiotu Geografia turyzmu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do zrozumienia i analizy przestrzennych aspektów turystyki, zapoznanie studentów z pojęciami i teoriami geografii turystyki oraz ich zastosowaniem w praktyce oraz rozwinięcie umiejętności analizy atrakcyjności turystycznej regionów oraz zróżnicowania przestrzennego ruchu turystycznego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
krytycznie ocenia posiadaną wiedzę, jest gotów stale uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu geografii turyzmu [K01] |
K01 [3/5] |
potrafi samodzielnie formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z rozwojem turystyki [U01] |
U01 [4/5] |
potrafi wykonywać zadania z użyciem właściwych źródeł i baz informacyjnych, a także potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i ocenę oraz syntezę pozyskanych informacji [U02] |
U02 [4/5] |
potrafi formułować i rozwiązywać problemy geograficzne: identyfikować, analizować, interpretować i prognozować zjawiska związane z ruchem turystycznym [U03] |
U03 [4/5] |
rozumie podstawowe zjawiska i procesy geograficzne decydujące o przebiegu turystyki [W01] |
W01 [5/5] |
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu narzędzia pozyskiwania danych o walorach turystycznych, zagospodarowaniu turystycznym i dostępności komunikacyjnej [W02] |
W02 [3/5] |
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorie wyjaśniające zjawiska związane z turystyką [W03] |
W03 [4/5] |
zna i rozumie fundamentalne dylematy rozwoju współczesnej turystyki [W04] |
W05 [4/5] |
zna i rozumie uwarunkowania rozwoju turystyki [W05] |
W06 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-GF-S1-004 _fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K01 |
laboratorium [W2-GF-S1-040 _fs_2] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Projektowanie [e04] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |