Geomorfologia w edukacji szkolnej Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S1GF19.2025

Nazwa modułu: Geomorfologia w edukacji szkolnej
Kod modułu: W2-GF-S1-N-207
Kod programu: W2-S1GF19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Na zajęciach z geomorfologii studenci poznają mechanizmy stojące za powstawaniem gór, dolin, pustyń czy wybrzeży. Uczą się rozróżniać formy terenu powstałe w wyniku działania sił wewnętrznych Ziemi, takich jak trzęsienia ziemi czy wulkanizm, od tych ukształtowanych przez czynniki zewnętrzne, jak wiatr, woda, lód czy procesy wietrzenia. Program obejmuje szczegółową analizę procesów fluwialnych, czyli związanych z działalnością rzek, które rzeźbią doliny i tworzą delty; procesów glacjalnych, pozostawiających po sobie charakterystyczne moreny i jeziora polodowcowe; procesów eolicznych, odpowiedzialnych za powstawanie wydm i obszarów lessowych; a także specyfikę rzeźby krasowej, gdzie woda drąży podziemne jaskinie i formuje tajemnicze lejki na powierzchni. Co więcej, duży nacisk kładzie się na zrozumienie, jak działalność człowieka – od urbanizacji, przez górnictwo, po rolnictwo – wpływa na modyfikację rzeźby, tworząc zupełnie nowe formy antropogeniczne.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu geomorfologii do określenia relacji pomiędzy różnymi elementami rzeźby powierzchni Ziemi w różnej skali przestrzennej, oceny intensywności i skutków działania procesów rzeźbotwórczych dla środowiska geograficznego i człowieka [U01]
U03 [4/5]
potrafi dyskutować na temat zagadnień związanych z geomorfologią z użyciem specjalistytcznej terminologii [U02]
U01 [4/5] U05 [4/5] U06 [2/5]
ma aktualną wiedzę w zakresie geomorfologii, stosowanych w niej metod badawczych oraz rozumie podstawowe zjawiska i procesy geomorfologiczne [W01]
W01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-GF-S1-207_fs_1] 25 Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
egzamin U02 W01
laboratorium [W2-GF-S1-207_fs_2] 25 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
zaliczenie U01 U02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)