Diagnoza pedagogiczna
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-NMPC19.2025
| Nazwa modułu: | Diagnoza pedagogiczna |
|---|---|
| Kod modułu: | PS_C6_DP |
| Kod programu: | W6-NMPC19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z funkcjami, zasadami i rodzajami diagnozy oraz poznanie wybranych metod i technik diagnozowania przebiegu rozwoju oraz trudności edukacyjnych dzieci i młodzieży. Studenci poznają wybrane metody, techniki i strategie diagnozy pedagogicznej i psychologicznej (w stopniu umożliwiającym w przyszłości współprace z diagnostą - pedagogiem i psychologiem). Moduł umożliwia studentom nabycie rozszerzonej wiedzy z zakresu diagnozy psychopedagogicznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Treści koncentrują się na omówieniu terminologii, technik diagnostycznych w psychologii i pedagogice, teoretycznych i praktycznych podstaw konstruowania narzędzi diagnostycznych. Ponadto w toku zajęć omówione zostaną i scharakteryzowane metody, techniki i narzędzia badawcze. Student nabędzie umiejętności w realizacji diagnozy pedagogicznej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz diagnozy środowiska rodzinnego i szkolnego. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie ćwiczeń i wykładów w bezpośrednim kontakcie z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy [PS_C6_DP_1] |
KN3_W01 [3/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe [PS_C6_DP_2] |
KN3_W02 [3/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju [PS_C6_DP_3] |
KN3_W05 [3/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to
funkcjonowanie [PS_C6_DP_4] |
KN3_W03 [3/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji [PS_C6_DP_5] |
KN3_W04 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania [PS_C6_DP_6] |
KN3_U04 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi interpretować wyniki diagnozy pedagogicznej; [PS_C6_DP_7] |
KN3_U10 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [PS_C6_DP_8] |
KN3_U11 [4/5] |
W zakresie kopetencji społecznych absolwent jest gotów do podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności. [PS_C6_DP_9] |
KN3_K02 [5/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PS_C6_DP_fns1] | 20 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
egzamin |
PS_C6_DP_1 |
| ćwiczenia [PS_C6_DP_fns2] | 20 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Plakat/poster [c05] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Obserwacja [e06] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PS_C6_DP_4 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
| Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||